Elbilar stora på artonhundratalet

Många tror att elbilar är något nytt. Så är inte fallet. Elbilar var faktiskt det dominerade motorfordonet på marknaden för drygt hundra år sedan.

Elbilarna hade länge fördelar: tysta, lättstartade (fossilbilar krävde startvev) och miljövänliga.

Men billig olja, bättre vägar, elektrisk startmotor och begränsad räckvidd på elbilarna, gjorde att bensin- och dieselbilarna tog över. Det skedde i början av nittonhundratalet, även om elbilar hängde med inom nischade områden tills Tesla på tjugohundratiotalet började förändra bilmarknaden.

Det finns svenska entusiaster, som håller gamla elbilar vid liv. En sådan är Erling Carlsson, som har en Detroit Electric Brougham Model 75, med sju sexvoltsbatterier som ger fem hästkrafter.

Svenska Dagbladet har i dag ett reportage om Carlsson och Detroitelbilen.

SvD summerar också elbilarnas historia:
• 1881 testas första eldrivna fordonet, en trehjuling, i Frankrike
• 1884 startar produktionen av en eltrehjuling i England
• 1888 kommer första elbilen, fyrhjulingen Flocken Elektrowagen, i Tyskland
• 1891 kommer USA:s första elbil, för sex personer och toppfart 23 km/t.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 16 juli 2021
Uppdaterad 4 oktober 2021