Ford F-150 ”elmonster på tre ton”

Nordamerikas mäkta populära pickupbilar har nått över Atlanten. Nu finns USA:s mest populära pickup från Ford som elbil, Ford F-150 Lightning EV. Pressen har börjat testa bilen i Sverige.

Än så länge finns Ford F-150 Lightning EV bara som så kallad gråimport i Sverige. Det återstår att se om svenska och europeiska Ford tar in den i sortimenten. Det råder köphysteri på Ford F-150 Lightning EV och andra elpickupbilar i Nordamerika.

Fords F-serie är USA:s mest sålda pickup i 46 år i rad. Elversionen har stora chanser att etablera sig i toppdivisionen för eldrivna pickuper. I dag är det två års väntan på Ford F-150 Lightning EV.

Jag har haft en första artikel om Ford F-150, Är Ford F-150 EV värd priset? (17 februari 2023), och två artiklar om Ford F-150 Lightning EV:s konkurrent Rivian: Rivian R1S rustad för camping (9 december 2022) och Rivian första elbilspickupen (18 augusti 2022).

Svenska Dagbladet har testat Ford F-150 Lightning EV och gör tummen upp för bilen, som kostar cirka 1,9 miljoner kronor med stort batteri, men har också reservationer. Rubriken säger något om dessa: ”Pickup med jättebatteri –ett elmonster på tre ton.”

Här är fakta om Ford F-150 Lightning EV.

Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 580/586 hästkrafter (båda uppgifterna förekommer).

Snabbladdningen är på 155 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 19,2 kW.

Batteriets storlek är 131 kWh netto/brutto (båda uppgifterna förekommer) för stora batteriet. Räckvidden är 51,3 mil EPA. Förbrukningen i form av kWh per mil WLTP är okänd, i SvD:s test cirka 3,3 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4/4,5 sekunder (båda uppgifterna förekommer) och toppfarten 180 kilometer per timme.

Bagageutrymmet under huven (frunk) är på nära 400 liter. Till detta kommer flak på 1 500 liter

Bilen kan ha dragkrok på 3 500/4 500 kilogram (båda uppgifterna förekommer).

Ford F-150 Lightning EV har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

Priset för Ford F-150 Lightning EV (gråimport) är från 1 618 750 kronor för bilen med 37 mils räckvidd, med privatleasingpris på 9 995 kronor per månad, och 1 868 750 kronor för bilen med 52 mils räckvidd. För den som vill ha ytterligare utrustning finns många tillvalspaket, som gör bilen betydligt dyrare. Importören reserverar sig för priserna, ”att det på grund av rådande efterfrågan är svårt att sätta en statisk prisbild för modellåret 2023”.

Svenska Dagbladet nämner två konkurrenter till Ford F-150 Lightning: Rivian R1T och Tesla Cypertruck som ännu inte finns för leverans.

I sammanställningen nedan utgår jag från Ford F-150 Lightning med stort batteri, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ snabb acceleration
+ avsevärt mindre underhåll än fossilbilsversionerna
+ ”rymligare och större än alla andra bilar på svenska vägar”
+ smidig
+ tyst
+ praktiskt lastutrymme i fronten
+ många eluttag i bilen
+ infälld trappstege underlättar åtkomsten till flaken
+ ”helikopterperspektiv på trafiken runt om”

På minussidan:
– dyr, konkurrenten R1T är billigare
– brister i säkerhet
– tung bil som kräver planerad körning
– snabbladdningen hade kunna vara högre
– tung styrning
– dragvikten 4,5 ton istället för 6 ton för förbränningsbilsversionen
– ”gigantiska batteriet har ett stort klimatavtryck”

Ford F-150 Lightning får 21 av 36 poäng i testet.

Testet publicerade i Svenska Dagbladet 18 februari 2023 (bakom betalvägg).

Bilden visar Ford F-150 Lightning EV på elbilsmässan Ecar Expo 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 20 februari 2023