Finalister i Årets bil 2025

Det finns många tävlingar på temat ”årets bil”, med olika kategorier och juryn. En del tävlingar gör större avtryck än andra. Den nu mest aktuella är Årets bil 2025, där sju bilar gått till final.

Många tävlar om utmärkelsen ”årets bil”, inklusive underkategorier. Vilka de är för 2025 vet vi inte, men finalheatet börjar bli klart för en del, framför allt för prestigefyllda Årets bil 2025.

Den stora förändringen mot situationen för några år sedan är att nästan alla finalister är elbilar, även om en av de nominerade till Årets bil 2025 är en fossilbil, Dacia Duster; den understryker dock att den finns som avancerad hybridbil. Av fyrtiotvå nominerade bilar – där svenska Polestar 3, Polestar 4 och Volvo EX90 ingick – går sju till final; av dessa är fem rena elbilar, två laddhybrider och en hybrid.

Totalt går följande till final i Årets bil 2025, med länkar för renodlade elbilar, märkta ”el”, till senaste artikeln på Jörgensval.se.
Alfa Romeo Junior (laddhybrid)
Citroën ë-C3 (el)
Cupra Terramar (laddhybrid)
Dacia Duster (hybrid)
Hyundai Inster (laddhybrid)
Kia EV3 (el)
Renault 5 E-Tech (el) respektive Alpine A290 (el)

Trenden bland finalisterna är tydlig: små och billigare elbilar dominerar starkt.

En av de tre renodlade elbilarna, som går till final i Årets bil 2025, är sydkoreanska Kia EV3. De två andra är franska Citroën ë-C3 och Renault 5 E-Tech, som även finns i sportversionen Alpine A290.

Vilka utmärkelser ”årets bil” kan vi se fram emot 2025 och i slutet av 2024? Utan rangordning finns åtminstone följande:

Årets bil 2025. Priset heter på engelska Car of the Year. Bakom priset står närmare femtio ledande motorjournalister från tjugotalet länder i Europa. Priset delas vanligen ut i januari på bilmässan i Bryssel. Jurygruppen från Norden har ofta en avvikande uppfattning om vilken bil som ska få utmärkelsen Årets bil och pallplatserna i övrigt.

Årets bil i världen 2025. Priset heter på engelska World Car of the Year. Bakom priset står cirka hundra ledande motorjournalister i trettiotalet länder. Juryn delar också ut priserna Årets elbil i världen, Årets lyxbil i världen, Årets snabba bil i världen, Årets stadsbil i världen och Årets bildesign i världen (här är juryn ett fåtal bildesigner). Priserna delas vanligen ut i april på vårsalongen New York International Auto Show i USA.

Årets bil i Tyskland 2025. Priset heter på engelsk German Car of the Year (GCOTY) och består av olika kategorier: kompakt (pris under 35 000 euro), premium, lyx, ny energi och sport (”performance”). Bakom priserna står trettio tyskspråkiga och åtta internationella motorjournalister. Priserna delas vanligen ut hösten 2024. Årets vinnare var, med länkar till senaste artikeln om bilen på Jörgensval.se: Citroën ë-C3 (kompakt), BMW i5 (premium), Cadillac Lyriq (lyx), Audi Q6/S6 e-tron (ny energi) och Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid (sport); alla är elbilar, med länkar till senaste artikeln på Jörgensval.se. Juryn utsåg också en vinnare bland kategorierna: BMW i5.

Miljöbästa bil 2025. Bakom utmärkelsen står organisationen Gröna Mobilister. Priset delas vanligen ut i december 2024 på elbilsmässan Ecarexpo i Göteborg.

Årets elbil 2024. Bakom utmärkelsen står tidningen Elbilen. Utmärkelsen delas vanligen ut i december 2024. Priset annonseras i tidningen Elbilen i Sverige. Nominerade bilar är, med länkar till senaste artikel om bilen på Jörgensval.se: Audi Q6 etron, Cadillac Lyriq, Ford Explorer, Mini Aceman, Kia EV3, Peugeot E-3008, Polestar 3, Renault Scenic e-tech, Volkswagen ID.7 Tourer och Xpeng G6.

Stora bilpriset 2024. Bakom utmärkelsen står Teknikens värld. Priset delas vanligen ut i slutet av december 2024. Priset annonseras på Teknikens världs webbplats.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 26 november 2024
Uppdaterad 27 november 2024