Chery med elbilen Omoda E5

En bråkdel av alla kinesiska elbilstillverkare och -modeller finns i Europa. Det gör att vi hela tiden får stifta bekantskap med nya tillverkare. Senaste exemplet är Chery med suven Omoda E5, som Dagens Nyheter har testat.

Statliga Chery är en elfilsjätte i Kina men dvärg på andra marknader. Nu vill Chery etablera suven Omoda E5 på 14 marknader i världen, där Sverige ligger högt upp på den europeiska marknaden. Omoda är en ny modell, som kom 2022.

Mycket är inte klart ännu med Omoda E5, som pris och olika versioner/utrustningsnivåer. Omoda E5 ska tillverkas i en nedlagt Nissanfabrik i spanska Barcelona och komma till Sverige i slutet av sommaren 2024.

Omoda E5 har den tekniska plattformen T1X, som Chery har utvecklat med Jaguar Land Rover.

Chery kallar bilen suv, vilket den inte är. Bilen saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motor och rejält bagageutrymme. Möjligheten till dragkrok/dragvikt är oklar. Markfrigången är oklar.

Jag har inte skrivit någon artikel om Cherys elbilar på Jörgensval.se.

Dagens Nyheter har testat Omoda E5 och ger den 16 av 25 poäng. Vi tolkar betyget som ett underkännande, ett ”tummen ner”, även om den får många positiva omdömen. Tidningen håller nog öppet för högre betyg i kategorin ekonomi, om priset blir ”bra”. Tidningen ger inte Omoda E5 högsta betyg (fem poäng) i någon kategorin, men näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet och miljö, medelbetyg (tre poäng) i komfort och ekonomi samt näst lägsta betyg (två poäng) i köregenskaper.

Dagens Nyheter sammanfattar sin uppfattning om Omoda E5 i rubriken: ”En kinesisk elbil för de som inte är intresserade av bilar”. I brödtexten säger tidningen att Omoda E5 är ”bra på ganska många sätt”.

Här är fakta om Omoda E5:

√ Bilen är suv-liknande.
√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 204 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 340 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är hög. Elbilsversionen har inte testats i Euro NCAP, men Omoda 5 har fått högsta betyg (fem stjärnor).
√ Snabbladdningen är 80/110 kilowatt (båda kW-uppgifterna förekommer) i 400-voltsystem; den laddar från 30 till 80 procent på 28 minuter (finns ingen uppgift om 10–80 procent). Växelströmsladdningen är 11 kW. Bilen har Plug & charge på flera marknader, vilket gör att den sannolikt får det även i Sverige.
√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 61,4 kilowattimmar, kWh, brutto och 60,4 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,55 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 43 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,2 sekunder.
√ Toppfarten är 172 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 1 785 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 380 liter, med nedfällda baksäten 1 075 liter. Bilen har utrymme under durken för nödreservhjul. Bilen har ett litet bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen kan ha möjlighet till dragkrok. Den kan ha möjlighet till taklast.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Omoda E5 i Sverige är inte klart. Tidigare har Chery talat om ett riktpris från 35 000 euro i Europa.

Dagens Nyheter nämner inga uttryckliga konkurrenter till Omoda E5 men nämner i förbifarten storleksmässiga konkurrenter som BYD Atto 3 och Kia Niro EV.

I sammanställningen nedan utgår jag från Omoda E5, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ rymligt baksäte
+ bra fjädringskomfort
+ riktigt nödreservhjul
+ elbaklucka
+ bra skärmlösning med två skärmar
+ menysystemet är ovanligt lättbegripligt
+ relativt tyst men kan bli högre ljud på grövre, svenska vägar 
+ ganska bra bagageutrymme
+ rimligt bra styrning
+ platta för trådlös laddning av mobiltelefon

På minussidan:
– dålig bromskraftsåtervinning
– påträngande styrassistent
– ”känns inte unik”
– svårt uttyda rattknapparnas funktion
– oklara priser

Omoda E5 får 16 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 18 maj 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Chery