När Škoda Enyaq IV kom, blev den av många klassad som den bästa elbilen i VW-familjen med den gemensamma plattformen MEP. Lågprismärket från Tjeckien var alltså bättre än de finare kusinerna Volkswagen ID.3/ID.4, Audis motsvarande och Seats Cupra Born. Nu har uppstickaren Enyaq kommit i en sportversion, Škoda Enyaq Coupé RS IV, som Dagens industri testat och finner bra. Plattformen MEP har VW-koncernen nu exporterat även till Ford.

Di ger bilen goda omdömen som ”mer effekt och sportigare egenskaper”. Men det kostar ”i form av sämre komfort”. Sammantaget föredrar Di den ”vanliga” Škoda Enyaq IV.

Bilen kan ta emot snabbladdning på 135 kW. Den ska ladda 5–80 procent på cirka 30 minuter. Accelerationen, 0–100 kilometer per timme, är på 6,5 sekunder. Di säger inget om dragkrok, men det finns och klarar dragvikt på 1 200 kilogram.

Di ser tre huvudkonkurrenter till Škoda Enyaq Coupé RS IV: Volkswagen ID.5, Polestar 2 och Tesla Model Y.

Škoda Enyaq Coupé RS IV lanserar sig även i denna version som en suv.

Bagageutrymme är på 470 liter, oklart hur stort med nedfällda baksäten.

Priset för Škoda Enyaq Coupé RS IV är från 664 500 kronor. Testbilen kostar från 922 300 kronor.

I sammanställningen nedan utgår jag från Škoda Enyaq Coupé RS IV med fyrhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ goda köregenskaper
+ adaptivt sportchassi
+ bra acceleration
+ snabb: 225 kilometer per timme
+ bra räckvidd: 52 mil WLTP
+ utmärkt ljudisolering
+ god komfort
+ bra innerutrymmen
+ ”head-up-display” i vindrutan
+ bra omkörnings- och parkeringsfunktioner
+ bra navigation med bland annat laddplatsinformation

På minussidan:
– dyr
– sämre komfort än ”vanliga” Enyaq IV
– sämre ekonomi än ”vanliga” Enyaq IV
– inte särskilt sportig
– ingen möjlighet att förvärma batterier inför laddning

Škoda Enyaq Coupé RS IV får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 25 mars 2022.

Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x/Škoda Enyaq Coupé RS IV, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 27 mars 2022