Fisker Ocean kan bli bättre

Henrik Fisker är en dansk bildesigner, bilutvecklare och nu också bärare av ett nytt, spännande elbilsmärke, Fisker Ocean. Dagens industri har testat bilen, tycker den är bra men kan bli ännu bättre.

Henrik Fisker lanserade tidigare en egen elhybridbil, Fisker Karma, men företaget Fisker Automotive gick i konkurs. Han har också designat ”Bondbilen” BMW Z8 och Aston Martin DB9. Nu kommer han med en riktigt spännande elbil, Fisker Ocean. Den här gången sker produktionen hos kontraktstillverkaren Magna Steyr i Österrike, inte i egen, kostsam bilfabrik.

Fisker Ocean Extreme är toppmodellen med fyrhjulsdrift och räckvidd på drygt 70 mil. Fisker har också en mellanmodell, Fisker Ocean Ultra med fyrhjulsdrift och räckvidd på 61 mil, och en instegsmodell, Fisker Ocean Sport med framhjulsdrift och räckvidd på 44 mil.

Dagens industri har testat bilen. Betyget är bra, men inte ”bäst-i-test”, bilen får 18 av 25 poäng. Den får näst högsta betyg (fyra poäng) i tre av fem delmoment: ekonomi, säkerhet och bilkänsla samt medelbetyg (tre poäng) i köregenskaper och komfort. Testet avslöjar att Di tycker om bilen, framför allt den billiga instegsversionen Fisker Ocean Sport.

Jag har skrivit två artikel om elbilen Fisker Ocean på Jörgensval.se: Fisker Ocean stark elbilsnykomling (24 september 2023) och Fisker Ocean spännande nyhet (8 augusti 2023).

Här är fakta om Fisker Ocean Extreme.

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 564 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 737 newtonmeter (Nm).

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP men räknar med att få högsta betyg (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 250 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.

√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den verkar inte ha möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 113 kilowattimmar (kWh) brutto och 106 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1,8/1,85 kWh per mil WLTP (båda uppgifterna förekommer)

√ Räckvidden är 70,7 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4 sekunder.

√ Toppfarten är 205 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 433 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 476 liter, med nedfällda baksäten 918 liter. Bilen har utrymme under durken. Den har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 820 kilogram, och verkar kunna ha taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten men ingen head-up-display.

√ Garantierna är: nybil sex år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart, batteri tio år eller 16 000 mil.

√ Priset för Fisker Ocean Extreme (första 5 000 exemplaren heter Fisker Ocean One) är från 755 000 kronor, mellanmodellen Ocean Ultra kostar från 615 000 kronor och instegsmodellen Ocean Sport kostar från 450 000 kronor. Man bör räkna med att olika tillval gör bilen dyrare.

Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter: Tesla Model Y, ”Utrymmen och laddnätverk i särklass”; Volvo EX30, ”På gång, mindre och mer en kompakt stadsbil”; VW ID.4, ”Lugn och trygg, kortare räckvidd”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Fisker Ocean Extreme, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket stor räckvidd
+ snabb och direkt acceleration
+ billig, gäller främst instegsmodellen
+ stående mycket stor skärm, som kan fällas till liggande i stillastående
+ uppdatering av bilens mjukvara över nätet (OTA)
+ fällbart bord (som på flygplan) mellan förar- och passagerarstolarna
+ en knapptryckning öppnar bilens alla rutor, inklusive rutan i bakluckan
+ fin komfort, även på sämre vägar
+ lugn och bekväm på motorvägar
+ solceller på taket (tillval)

På minussidan:
– billiga materialval
– mycket buggar i mjukvaran
– skiftet mellan stående och liggande skärm är hackigt
– dåligt dörrhandtag (ska ersättas med ny modell, enligt Fisker)
– svävande styrning och gungande gång på vägen, kränger vid undanmanöver i hög hastighet
– inget bagageutrymme under huven (frunk)
– inga ventilerade stolar

Fisker Ocean får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 13 oktober 2023 (bakom betalvägg).

Bilden är på Henrik Fisker med Fisker Ocean från elbilsmässan Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 13 oktober 2023