När Škoda Enyaq iV kom, tyckte många att den var bästa elbilen i VW-familjen. Nu har tjeckerna kommit med en mindre och sportigare version, Škoda Enyaq Coupé RS iV. Många tidningar har testat bilen. Mottagandet är positivt om än inte himlastormande.

Škoda Enyaqs olika modeller bygger – liksom resten av VW-familjen med Volkswagen ID.3/ID.4, Audis motsvarande och Seats Cupra Born på samma MEP-elbilsplattform.

Škoda Enyaq Coupé RS iV lanserar sig även i denna version som en suv, om än i kupéutförande med mer sluttande tak i aktern.

Enyaq Coupé RS iV kan ta emot snabbladdning på 135 kW. Det är klart under nedre gränsen för supersnabbladdning, 150 kW, som är standard på många nya elbilar. Destinationsladdning/hemmaladdning/långsamladdning – kärt barn har många namn – är 11 kW, vilket numera är standard.

Bilen har fyrhjulsdrift och räckvidd på 49,7 mil (WLTP).

Accelerationen, 0–100 kilometer per timme, är på 6,5 sekunder. Det är därmed inte på topp för en elbil, men tillräcklig för många. Toppfarten finns olika uppgifter om, från 180 till 225 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är något mindre än i storasyskonen Škoda Enyaq iV, men är rimligt stort: 570/1 619 liter, det senare med nedfällda baksäten.

Bilen kan ha dragkrok med någorlunda stor dragvik, vilket är ett plus, 1 200 kilogram.

Dagens Nyheter testade Škoda Enyaq Coupé RS iV förra veckan. Omdömet är att vanliga Enyaq är en bra familjebil, ”och Coupé RS iV är dess lite busigare lille­bror”.

Priset för Škoda Enyaq Coupé RS iV är från 664 500 kronor före miljöpremien på 70 000 kronor. Privatleasing kostar från 6 795 kronor per månad.

Komponentbrist gör att Škoda inte vet när bilen finns för leverans mer än mot årets slut.

DN nämner inga huvudkonkurrenter till Škoda Enyaq Coupé RS iV men man kan gissa att bland dem finns Volkswagen ID.5, Polestar 2 och Tesla Model Y.

I sammanställningen nedan utgår jag från Škoda Enyaq Coupé RS iV med fyrhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ sportig
+ bra innerutrymmen
+ bra bagageutrymmen
+ bra infotainmentsystem
+ bra navigation med bland annat laddplatsinformation
+ panoramatak i glas
+ bra förarsäten
+ många säkerhets- plus parkeringsfunktion
+ programvaruuppdatering över nätet (OTA)

På minussidan:
– stötig
– ingen bra röststyrning
– dålig snabbladdning
– döda vinklar på grund av breda sportstolar
– otrygg känsla jämfört med Enyaq iV
– dyr

Škoda Enyaq Coupé RS iV får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 23 april 2022.

Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Lexus RZ 450e, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x/Škoda Enyaq Coupé RS IV, Subaru Solterrra Touring, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4 och VW ID.5, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Aiways U5, Ford Mustang Mach-e, Nissan Aryia Evolve 4WD 87 kW, Polestar 2, Volvo C40 och Volvo XC40 som de flesta också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.

Jörgen Bengtson
Foto: Škoda

Artikeln publicerades 28 april 2022