Renault Mégane hygglig elbil

Renault var tidigt med elbil – Zoe var pionjär – men hamnade sedan på efterkälken. Zoes efterträdare, Renault Mégane E-Tech, kommer långt efter och gör att Renault har förlorat sitt försprång. Nu är konkurrens mycket hårdare i detta mellanklassegment.

Franska Renault – liksom japanska Nissan och Mitsubishi – har en gemensam elbilsplattform, CMF-EV.

Renault Mégane E-Tech hör till den så kallade Golfklassen, uppkallad efter Volkswagens klassiska bil. Här konkurrerar Renault Mégane E-Tech med nya ”Golfklassen” VW ID.3 men också med bilar som Kia Niro EV och Hyundai Ioniq 5.

Renault Mégan E-Tech finns i tre varianter: Renault Mégan E-Tech EV40 130 hk med utrustningsnivån Equilibre, Renault Mégan E-Tech EV60 130 hk med utrustningsnivån Evolution ER samt Renault Mégan E-Tech EV60 220 hk med utrustningsnivåerna Equilibre, Techno och Business edition.

Dagens Nyheter har testat värstingversionen, Renault Mégan E-Tech EV60 220 hk Business edition. DN ger den 19 av 25 poäng och – som jag tolkar det – ett försiktigt tummen upp. DN testade i februari 2023 en tidigare version, Renault Mégane E-Tech 60 kWh Iconic, som fick 17 av 25 poäng; samma bil testade också PS Motor i april 2023, där den fick motsvarande 20 av 25 poäng. DN testade även Renault Mégan E-Tech EV60 (oklart vilken utrustningsnivå) i november 2021, då den fick 20 av 25 poäng.

DN ger den nu testade bilen toppbetyg (fem poäng) i kategorin miljö, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper och säkerhet samt mellanbetyg (tre poäng) i komfort och ekonomi. DN summerar i testet, där bilen går en match mot Jeep Avenger Summit, som jag skrev om 15 december 2023: ”Då får man bättre laddning, mer effekt, längre räckvidd och inte minst bättre köregenskaper än hos Jeep.”

Jag har skrivit flera artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se: Renault Mégane E-Tech 60 bra val (29 oktober 2023), Renault Mégane bra men dyr elbil (6 februari 2023), Renault Mégane bättre än VW ID.3 (17 december 2022), Mégane E-Tech efter Zoe (30 april 2022), Renault utmanar VW (27 november 2021), Elpionjär laddar om (15 november 2021) och Efter Renault Zoe: Mégane (2 november 2021).

Här är fakta om Renault Mégan E-Tech EV60 220 hk Business edition:

√ Bilen är en halvkombi.

√ Bilen har framhjulsdrift och 218 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 300 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har högsta betyg i Euro NCAP (fem).

√ Snabbladdningen är 130 kilowatt, kW; ska ladda 15–80 procent på 30 minuter. Växelströmsladdningen är 22 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 65 kilowattimmar, kWh, brutto och 60 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1‚61 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 42,8 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,4 sekunder.

√ Toppfarten är 160 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 718 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 440 liter, med nedfällda baksäten 1 332 liter. Bilen har ett litet utrymme under durken. Den har inte bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 900 kilogram. Den kan ta taklast på 80 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har ingen nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Renault Mégan E-Tech EV60 220 hk Business edition är 539 900 kronor. Grundversionen Renault Mégan E-Tech EV40 130 hk kostar 429 900 kronor och mellanversionen Renault Mégan E-Tech EV60 130 hk 489 900 kronor. Det finns tillbehörspaket, framför allt för Renault Mégan E-Tech EV60 220 hk, som ökar priset.

Dagens Nyheter nämner en specifik konkurrent, Jeep Avenger Summit, som den möter i testet.

I sammanställningen nedan utgår jag från Renault Mégan E-Tech EV60 220 hk Business edition, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”direkta köregenskaper”, ”snärtiga köregenskaper”
+ trevlig förarmiljö med bra sitthöjd, läge på ratten och takhöjd
+ bra informationssystem
+ stora skärmar
+ bra röstassistent
+ broms reagerar direkt
+ bra laddinformation
+ instrumentpanel framför ratten
+ rimlig snabb snabbladdning
+ motorstyrka
+ rimlig räckvidd
+ djupt bagageutrymme

På minussidan:
– ”instängd känsla”, mörk kupé
– dålig bromsprestanda
– dyr
– känslig styrning som gör den ryckig på motorväg
– dålig runtomsikt
– dålig bakåtsikt
– ingen genomlastningslucka
– ingen eldriven baklucka
– inte lättlastat bagageutrymme

Renault Mégan E-Tech EV60 220 hk Business edition får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 2 december 2023 (bakom betalvägg).

Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo Stockholm 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 21 december 2023