BMW iX1 xDrive30 anonym men bra

Nu börjar det komma kompakta elsuvar, som sällar sig till prestigemärkena och inte kostar en förmögenhet. BMW iX1 xDrive30 är en sådan, även om den har brister som kort räckvidd och dragkrok med låg dragvikt.

BMW marknadsför BMW iX1 xDrive30 som en suv. Den har kraftfull motor, fyrhjulsdrift, lite högre markfrigång och möjlighet till dragkrok. Men den är liten, BMW:s minsta suv – sedan den än mindre i3 inte längre tillverkas. En annan nackdel är att den är byggd på en kombinationsplattform, vilket bland annat gör att en störande kardantunnel delar baksätesgolvet.

BMW iX1 xDrive30 är första elbilen i företagets X1-serie.

Jag har haft många artiklar om BMW:s elbilar: BMW iX40 mycket bra elbil (15 februari 2023), BMW iX M60 mycket bra men dyr elbil (27 november 2022), BMW i7 fulländad men dyr (18 november 2022), Bra BMW trots fossil grund om i4 M50 (28 januari 2022), BMW i4 slår Tesla 3 (3 december 2021), ”BMW chockerande bra elbil” (16 november 2021) om iX 40, ”Brutal BMW med komfort” om iX xDrive 50 (22 oktober 2021), ”BMW höjer ribban för elbilar” om (15 oktober 2021) och BMW – Rolls Royce på tyska om iX 50 (10 oktober 2021).

Dagens Nyheter har testat BMW iX1 xDrive30 och gör den i kategorin liten suv till en av bäst-i-test. Rubriken på artikeln summerar DN:s syn: ”Anonym liten elsuv – som är tillräckligt bra på allt”.

Här är lite fakta om BMW iX1 xDrive30:

Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 313 hästkrafter.

Snabbladdningen är på 130 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW med tillval på 22 kW.

Batteriets storlek är 64,7 kilowattimmar netto och 68 kWh brutto. Räckvidden är 44 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,68 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,6 sekunder. Toppfarten är 180 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 490 liter, med nedfällda baksäten 1 495 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

BMW iX1 xDrive30 har möjlighet till dragkrok på 1 200 kilogram.

Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

Priset för BMW iX1 xDrive30 är från 610 000 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns många tillvalspaket, som gör bilen betydligt dyrare.

Vilka bilar konkurrerar BMW iX1 xDrive30? DN nämner inga specifika bilar.

I sammanställningen nedan utgår jag från BMW iX1 xDrive30, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bra skärmlösning
+ förvärmning av batteriet som är enkel
+ hög motorstyrka
+ låg ljudnivå
+ hög utrustningsnivå i grundversion
+ justerbar stötdämpning
+ elmanövrerad baklucka
+ rymligt bagageutrymme
+ tredelad fällning av baksätet
+ rejäla förvaringsfack i kupén

På minussidan:
– ingen dedikerad elbilsplattform
– skrymmande kardantunnel
– krånglig boostfunktion för att få maximalt antal hästkrafter
– långsam snabbladdning
– lite väl anonym

BMW iX1 xDrive30 får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 25 februari 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: BMW

Artikeln publicerad 28 februari 2023