Japanerna var länge uppstickaren bland bilar, men landets bilföretag har hamnat på efterkälken på elbilar. Nu gör dock Honda en satsning på elbilar med Honda e:Ny1 Advance.
Honda e:Ny1 Advance ska uttalas, ”anyone”. Honda e:Ny1 är inte en större variant på Honda e, utan i stället en ny variant, som är en tämligen anonym kompaktsuv. Den bygger dock på en renodlad elbilsplattform, e:N Architecture F.
Jag har inte tidigare skrivit om elbilar från Honda på Jörgensval.se.
Dagens Nyheter har testat Honda e:Ny1 Advance. Tidningen gör ingen riktig tummen upp. Den summerar i rubriken: ”Bra pekskärm men dålig laddhastighet i ny Honda”.
Honda e:Ny1 Advance får 19 av 25 poäng. Den får toppbetyget fem poäng i kategorin miljö och fyra poäng i kategorierna säkerhet och ekonomi. Inget kategoribetyg drar ner helhetsbetyget.
Honda kallar sin bil för suv, men det är den inte. Bilen har varken fyrhjulsdrift eller möjlighet till dragkrok.
![](https://jorgensval.se/wp-content/uploads/2023/08/Honda--1024x531.png)
Här är fakta om kompaktsuven Honda e:Ny1 Advance:
√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 204 hästkrafter och vridmoment på 310 newtonmeter, Nm.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har ännu inte testats i Euro NCAP men förväntas få högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdningen är på 78 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är på 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 68,8 kilowattimmar (kWh) brutto och 62 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,82 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 41,2 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,6 sekunder.
√ Toppfarten är 160 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är 344 liter, med nedfällda baksäten 1 136 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har ingen möjlighet till dragkrok och oklart om taklast.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har delvis nätuppdatering (OTA). Den har head-up-display.
√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, lack tre år, rostskydd tolv år, eldrivlina fem år/10 000 mil och batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Honda e:Ny1 Advance är från 570 700 kronor, instegsversionen kostar 530 700 kronor.
Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter till Honda e:Ny1 Advance.
I sammanställningen nedan utgår jag från Honda e:Ny1 Advance, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ exceptionellt användarvänlig pekskärm
+ bra navigation även med knappar
+ bra förarhjälpssystem
+ bekväma stolar fram och bak
+ bra räckvidd jämfört med Honda e
+ har Apple Carplay och Android Auto
+ låg energiförbrukning
+ i sportläge stabil väghållning och styrning
+ lätt att lasta i och ur bagageutrymme
+ ”filhållningssystemet är överraskande milt”
+ hög laddkurva
+ panoramaglastak
+ självparkeringssystem
På minussidan:
– långsam snabbladdning
– dålig bromskraftsåtervinning
– inget enpedalsläge
– slätstruken design
– svajig på landsväg
– ganska slapp styrning
Honda e:Ny1 Advance får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 5 juli 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Honda
Artikeln publicerad 5 augusti 2023