Aiways U6 håller inte måttet

Aiways är ett av många kinesiska bilmärken att hålla koll på. Nu kommer bolaget med sin andra elbil, Aiways U6, som har styrkor men nästan lika många brister som den tidigare modellen, U5.

Aiways är ett nytt bilmärke. Bolagets första elbil, U5, kom på rekordkort tid. Aiways har rejäl uppbackning i form av delägarna batterijätten CATL och taxiappen Didi (Kinas Uber); den bygger på renodlad elbilsplattform, More Adaptable Structure (MAS). Mot den bakgrunden framstår Aiways som en farlig utmanare till traditionella, ickekinesiska biltillverkare.

Men den är nog ingen större fara, för bristerna i både Aiways U6 och Aiways U5 är tydliga. Dagens Nyheter har testat båda bilarna och gör i senaste testet tummen ner för Aiways U6, som får 17 poäng mot 15 för syskonet Aiways U5. Aiways U6 får inte full pott på något delmoment. DN skriver avslutningsvis ”att en ny modell från ett nytt märke måste övertyga mer för att det ska fastna på marknaden”.

Aiways kallar modellen U6 för suv, men den har ingen fyrhjulsdrift, ingen möjlighet till dragkrok och ingen motorstyrka som man förväntar sig av en el-suv.

Jag har tidigare skrivit fem artiklar om Aiways på Jörgensval.se: Aiways U5 medioker (28 januari 2023), Aiways levererar inte om U5 (11 december 2022), Stressat fram Aiways om U5 (29 mars 2022), Aiways U5 med brister (27 februari 2022) och Aiways nytt elbilsmärke om U5 (30 januari 2022).

Här är fakta om halvkombin Aiways U6.

√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 218 hästkrafter och vridmoment på 315 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten har brister. Bilen har inte testats i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är på 90 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L.

√ Batteriets storlek är 61 kilowattimmar netto och 63 kWh brutto. Räckvidden är 40,5 mil WLTP. Förbrukningen är 1,6 kWh per mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,9 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är 472 liter, med nedfällda baksäten 1 260 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har ingen möjlighet till dragkrok.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) men inte head-up display.

√ Garantierna är: nybil fem år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tio år, lack fyra år samt batteri åtta år eller 15 000 mil.

√ Priset för Aiways U6 är från 549 900 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.

Vilka bilar konkurrerar Aiways U6 med? DN nämner inga uttryckliga bilar mer än möjligen Hyundai Ioniq 5 och Polestar 2.

I sammanställningen nedan utgår jag från Aiways U6, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen..

På plussidan:
+ välutrustad i grundversion med bland annat elbaklucka, glastak och säkerhetssystem
+ låg vikt
+ bra 360-graderskamera
+ rymligt baksäte
+ tvådelat ryggstöd i baksäte
+ tyst
+ komfortabel
+ bra fjädring
+ snål eldrift
+ bra destinationsladdning (11 kW)
+ bra växelväljare

På minussidan:
– dyr
– långsam snabbladdning (90 kW)
– osäkert andrahandsvärde
– litet och trångt bagageutrymme
– inget bagageutrymme fram (frunk)
– ingen dragkrok
– klimatinställning enbart via skärm
– ingen genomlastningslucka
– minimal bakåtsikt
– röststyrning på kinesiska
– inget navigationssystem
– fjädringen hanterar smågropar dåligt
– brister i säkerhet

Aiways U6 får 17 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 13 maj 2023 (bakom betalvägg).

Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 13 maj 2023