Elbilarna kommer mycket starkt på den svenska marknaden. Både gamla och nya märken presenterar i en strid ström helelektriska bilar. I de stora morgontidningarna – Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Dagens industri – dominerar elbilsnyheterna på motorsidorna.

Svenska Dagbladet har den 19 februari 2022 ett helt uppslag om bilar på väg till den svenska marknaden.

SvD berättar om följande bilar, under ingressen: ”Här är några av de många nya elbilar som snart finns på marknaden.”

Audi: Suven Audi Q6 e-tron, byggd på elbilsplattformen PPE, ska komma mot slutet av 2022. Plattformen är utvecklad med Porsche och har bland annat ett 800-voltssystem, som ger snabb supersnabbladdning. Under 2023 kommer nästa nyhet, Audi A6 e-tron.

BMW: Under 2022 kommer BMW i7, en sedan i lyxklassen. Till skillnad från de flesta nyheter i år bygger denna modell på en plattform den delar med förbränningsmotorbilar. Samma gäller för instegsmodellen BMW iX1. Under 2023 ska nya elbilen i 5-serien komma. Mini Countryman kommer också som elbil.

Dacia: Dacia Spring, som finns i Danmark, kan komma till Sverige 2022. Det är en liten, billig och enkel bil från Renaults rumänska bolag.

Kia: Mot slutet av 2022 kommer sportversionen av företagets första elbil, som bygger på ren elbilsplattform, Kia EV6 GT. Den får blixtsnabb acceleration, 0–100 kilometer per timme på 3,5 sekunder. Under 2023 kommer den familjevänliga suven Kia EV9, byggd på samma elbilsplattform men större som bil.

Mercedes: Under 2022 ska Mercedes EQE, som är en del av prestandadivisionen AMG, komma i två motor- och batteriversioner, där toppmodellen ska ha 687 hästkrafter och räckvidd på 60 mil.

MG: Kinesiska uppstickare MG, som förra året marknadsförde sin första elbil med ett privatleasingpris strax under 2 000 kronor per månad, kommer i år med elkombin MG5.

Polestar: Volvos syskon Polestar kommer under 2022 med sin tredje elbil, Polestar 3. Den bygger på Volvos nya elbilsplattform SPA2, ska ha räckvidd på 60 mil och ambitionen att konkurrera med Porsche Cayenne. Sedan följer 2023 den något mindre Polestar 4 och 2024 ”prestandabilen” Polestar 5.

Renault: Franska Renault satsar på elbilen Mégane E-tech, som kommer med två batteristorlekar.

Tesla: Under 2022 ska Tesla börja tillverka Tesla Model Y utanför Berlin. Under året kan det också komma nya versioner av Model X och Model S till Sverige och Europa, där toppmodellen ska ha acceleration 0–100 kilometer per timme på 2,1 sekunder.

Toyota: Den japanska biljätten har varit sen med elbilar. I slutet av 2022 ska Toyota börja sälja suven bZ4x, den första från biltillverkaren på elbilsplattformen e-tnga och räckvidd på cirka 45 mil.

Volkswagen: Två nyheter är att vänta under 2022, Den första är ID.5, en vidareutveckling av ID.4, med räckvidd på 51 mil och dubbelriktad laddning. Den andra nyheten är den klassiska folkabussen, nu med elbilsdrift och under namnet ID.buzz.

Volvo: Under 2022 ska Volvo visa upp sin kommande toppmodell, elbilsefterföljaren till suven XC90, enligt ryktet med namnet Embla. Den bygger på nya elbilsplattformen SPA2, som blir basen för Volvos kommande elbilar.

Xpeng: En annan kinesisk uppstickare är Xpeng, som ska komma med två modeller 2022 till Sverige: P5 och P7.

En mer omfattande sammanställning av nya elbilar 2022 finns i artikeln jorgensval.se/rekordmanga-nya-elbilar-2022.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 24 februari 2022