Den amerikanska biltillverkaren Tesla expanderar med nya bilfabriker, utbyggd kapacitet i befintliga, nya varianter av sina modeller och sänkta priser. Det gör att det numera går att köpa suven Tesla Model Y riktigt billigt. Begagnatpriset är lägre än nypris, men inte så mycket.
I dag kom nyheten att Tesla Model Y är den överlägset mest säljande elbilen och bilen överhuvud taget hittills i år. Tesla Model Y finns i flera versioner: fyrhjulsdrift (AWD/dual motor) och bakhjulsdrift (RWD), standardräckvidd och lång räckvidd (long range, LR) samt supersnabb (Performance).
Tesla Model Y long range dual motor är ”värstingversionen” vid sidan av Performance. Båda lever upp till kravet på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfulla motor, rejält bagageutrymme, höga markfrigång och rejäl dragkroksvikt.
Dagens Nyheter har testat Tesla Model Y med fyrhjulsdrift och lång räckvidd, där testet fokuserar på begagnad bil. Därför får testet inget betyg, men DN summerar intrycket i rubriken: ”Dyr – men alla laddare gör ändå Model Y till en vinnare”.
Jag har skrivit många artiklar om Teslas elbilar på Jörgensval.se: Ny Tesla 3 vässar modellen (3 september 2023), Tesla med prisvärd Y RWD (10 juni 2023), Tesla Model S bästa elbilen? (17 april 2023), Tesla S Plaid nära fulländning (20 januari 2023), Nya Tesla S sopar banan (25 januari 2023), Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023), Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022), Tesla Y bra val (26 november 2021), Hyllar Tesla Y – men inte i allt (17 oktober 2021), Bästa Teslan – varför vänta? (19 september 2021), Tesla Y – nästan perfekt elbil (4 september 2021) och ”Tesla Y bästa någonsin” (25 augusti 2021).
Här är fakta om Tesla Model Y AWD LR.

√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 441 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 420 newtonmeter (Nm).
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP med fem poäng.
√ Snabbladdningen är 170 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 82 kilowattimmar (kWh) brutto och 75 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,69 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 54,2 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,0 sekunder.
√ Toppfarten är 217 kilometer per timme.
√ Vikten är 2 054 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 854 liter, med nedfällda baksäten 2 158 liter. Bilen har stort bagageutrymme under huven (frunk) på 117 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 600 kilogram, och taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) men inte instrumentpanel framför ratten eller head-up-display.
√ Garantierna är: nybil fyra år eller 8 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, skyddssystem fem år eller 10 000 mil, batteri och drivenhet åtta år eller 19 000 mil.
√ Priset för en begagnad fyrhjulsdriven Tesla Model Y LR är cirka 630 000 kronor för 2023 års modell, cirka 600 000 kronor för 2022 och cirka 570 000 kronor för 2021, alla under förutsättning gott skick och max 1 500 mil per år.
DN nämner två specifika konkurrenter till en begagnad Tesla Model Y AWD LR: Tesla Model 3 och Kia EV6.
I sammanställningen nedan utgår jag från Tesla Model Y AWD LR, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra utrymmen
+ smidig pekskärm
+ Teslas marknadsledande nätverk av snabbladdare
+ bra lastutrymme med fack för laddkablar på sidorna
+ lastutrymme fram (”frunk”)
+ två platser för att ladda mobilen trådlöst
+ rimligt prissatta reservdelar
+ omfattande uppdatering av mjukvara (OTA)
+ kvick styrning
+ bra chassi
På minussidan:
– medelmåttig bil med högt begagnatpris
– hård fjädring
– stötig gång på ojämn väg
– högt vägljud
– problem med vissa uppdateringar av mjukvara
– få verkstäder
– endast verkstadsbesök via app med ibland långa svarstider
– kräver ständiga styringrepp på motorväg för att hålla rak kurs
– medelmåttiga hel- och halvljus
– problem med styrleder på bilar tillverkade juni 2020–november 2021
– problem med länkarmar på bilar tillverkade januari 2020–juni 2021
Tesla Model Y AWD LR får inga poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 9 september 2023 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 21 september 2023