Dag 2, 2 mars 2022: Køge–Mënsbech, Luxemburg: 94 mil

Äventyret med vår Tesla Model Y LR fortsätter. Vår andra resdag började med en dejlig frukost på Danhostel Køge, som hade det mesta man kan önska utom ägg. Brödet var nybakad och fanns i varierande former.

Vi lämnade danska Køge klockan 8.42. Efter 94 mil kom vi klockan 22:45 fram till vårt hotell utanför Mënsbech (Münsbach).

Resan blev kortare än planerat, för vi tog färjan över Fehmarn Bält. Tidsmässigt tog det ungefär lika lång tid som den cirka 16 mil längre vägen över Stora Bält. Restid, inklusive färja och laddtid, var 14 timmar.Kartan visar vägen vi körde, men inte exakt var vi laddade än mindre laddtiderna. Vi tar hellre lite längre pauser, Vi laddade genomgående på Teslas supercharger (SUC): tyska Braak, Lauenau och Erfstadt samt luxemburgska Mënsbech.

Förutom laddkostnader, betalade vi en rejält dyr biljett för färjan Rødby–Puttgarden, 870 kronor. I efterhand har vi förstår att det hade gått att köpa betydligt billigare ”shoppingbiljett”; färjan är populär för den som vill resa från Sverige eller Danmark till Tyskland och köpa alkohol till låga priser på andra sidan havet.

Resan gick bra – Agneta insisterade på att köra hela vägen. Färja och snabbladdningar ger naturliga och lagom långa pauser, även om den avslutande middagspausen – stor buffé på kinarestaurang – blev lite väl stressig.

Jag hade som dagen före svårt att hinna med mina dagliga promenader på minst 10 000 steg. Jag passade på att få resterande 3 500 steg efter hotellincheckning i Mënsbech, då jag tog bilen till laddning på ett lyxhotell bredvid Luxemburgs flygplats och tog en avslutande promenad för dagen.

Vi använde laddpauserna till att sträcka ordentligt på benen, äta, kolla e-post och läsa nyheter. Det blev sen lunch i Lauenau och – som ni förstår av kommentaren ovan – en snabb middag på kinakrog i Erfstadt.

Bilderna visar etappen dag 2, frukost på Køge vandrarhem, färjan till Puttgarden och dålig väg i Braak.

I morgon kommer ny rapport om dag 3.