Peugeot är en egen, innovationsdriven bil. Först kom elbilen e-2008, en liten suv med udda lösningar. Nu kommer den större e-3008, som har bra räckvidd och i övrigt gör den till ett halvbra val.

Peugeot e-3008 bygger på en ny, renodlad elbilsplattform för Stellantiskoncernen, STLA Medium. Koncernen har både mindre elbilsplattform, STLA Small, och större, STLA Large och STLA Frame. Stellantis rymmer ett stort antal bilmärken: Abarth, Alfa Romeo, Citroën, Chrysler, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram och Vauxhall.

Jag har skrivit två artiklar om Peugeots elbilar på Jörgensval.se: Peugeot e-3008 hyggligt val (19 januari 2024) och Peugeot e-2008 når inte fram (19 juli 2023).

Dagens Nyheter har testat Peugeots e-3008 GT och ger den 18 av 25 poäng. Vi tolkar betyget som strax under ”bäst-i-test”. Den får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet och miljö samt medelbetyg (tre poäng) i komfort och ekonomi.

DN sammanfattar sin uppfattning om nya Peugeot e-3008 GT i rubriken, ”Ny fransk elbil elsnål men dålig på snabbladdning”.

Peugeot e-3008 finns i tre versioner, därtill med två olika utrustningsnivåer per version: tvåhjulsdrift med 210 hästkrafter, hk, och batteri på 73 kilowattimmar, kWh; fyrhjulsdrift med 320 hk och 98 kWh; tvåhjulsdrift med 230 hk och 98 kWh. Den här artikeln handlar om Peugeot e-3008 GT med 210 hk.

Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Priset för Peugeot e-3008 GT är inte klart än.

DN nämner inte någon uttrycklig konkurrent till Peugeot e-3008 GT, men till konkurrenterna brukar följande höra: Renault Scenic, Tesla Model Y, VW ID.4 och Volvo XC40 Recharge.

I sammanställningen nedan utgår jag från Peugeot e-3008 GT, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ stadig på vägen
+ snabb och direkt styrning
+ stort bagageutrymme
+ påkostad inredning
+ bra takhöjd i baksätet
+ programerbara knappar
+ reglage, funktioner och knappar nära förarens händer
+ bra navigationssystem för laddning
+ snyggt arrangerade skärmar

På minussidan:
– stötig över ojämnheter
– förarmiljön passar inte alla
– dålig laddkapacitet
– litet benutrymme i baksätet
– ingen förvärmning av batteriet

Peugeot e-3008 GT får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 10 februari 2024 (bakom betalvägg).

Läs hela artikeln på Peugeot e-3008 halvbra elbil!

Jörgen Bengtson
Foto: Peugeot

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *