Tesla fortsätter att bryta mot den nordiska samhällsmodellen med kollektivavtal, men har däremot inga problem att tala om med sina nya elbilar. Den uppdaterade versionen av Tesla Model 3 – framför allt i versionen med fyrhjulsdrift (AWD) – är nära nog en fullträff.

Ansiktslyft (facelift) av en bilmodell brukar vara en ytlig förändring. Nya Tesla Model 3, känd som Highland, har däremot fått en rejäl ansiktslyftning efter sex år på marknaden. Nya Tesla Model 3 påminner om den betydligt dyrare – och äldre – Tesla Model S, men då i en mindre och betydligt billigare version.

Nya Tesla Model 3 finns i tre versioner: Tesla Model 3 med bakhjulsdrift (RWD) och standardräckvidd, Tesla Modell 3 med fyrhjulsdrift (AWD) och extra long räckvidd (long range, LR) samt Tesla Model 3 Performance. Den här artikeln handlar om Tesla Model 3 AWD.

De tre stockholmska morgontidningarna har alla testat nya Tesla Model 3, nu senast Dagens Nyheter. DN ger bilen 19 av 25 poäng och omdömet, som vi ser det, näst intill ”bäst-i-test”. Tesla Model 3 AWD får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, men väl näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet, miljö och ekonomi samt medelbetyg (tre poäng) i komfort. DN summerar i rubriken: ”Nya Model 3 en fullträff – men två detaljer irriterar”. DN syftar på blinkersknappar på ratten istället för blinkersspak och växelväljare bara på skärmen.

Svenska Dagbladet ger nya Tesla Model 3 AWD högsta betyg, ett odiskutabelt ”bäst-i-test” i ”Nya Tesla Model 3 AWD imponerar” (11 november 2023), med motsvarande 23,6 av 25 poäng (34 av 36 poäng). Dagens industri har också testat nya Tesla Model 3, men då med bakhjulsdrift (RWD), Nya Tesla Model 3 bra val (20 september 2023), där den får 20 av 25 poäng.

Jag har skrivit många artiklar om Teslas elbilar på Jörgensval.se: Nya Tesla Model 3 AWD imponerar (11 november 2023), Nya Tesla Model 3 bra val (20 september 2023), Begagnad Tesla Y dyr men bra (21 september 2023), Ny Tesla 3 vässar modellen (3 september 2023), Tesla med prisvärd Y RWD (10 juni 2023), Tesla Model S bästa elbilen? (17 april 2023), Tesla S Plaid nära fulländning (20 januari 2023), Nya Tesla S sopar banan (25 januari 2023), Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023), Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022), Tesla Y bra val (26 november 2021), Hyllar Tesla Y – men inte i allt (17 oktober 2021), Bästa Teslan – varför vänta? (19 september 2021), Tesla Y – nästan perfekt elbil (4 september 2021) och ”Tesla Y bästa någonsin” (25 augusti 2021).

Garantierna är: nybil fyra år eller 8 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart samt batteri åtta år eller 19 200 mil.

Priset för nya Tesla Model 3 AWD är 609 170 kronor och för Tesla Model 3 RWD 519 170 kronor. Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få.

Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter till ny Tesla Model 3.

I sammanställningen nedan utgår jag från nya Tesla Model 3 AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bättre komfort än gamla Tesla Model 3
+ mycket bra räckvidd
+ tyst
+ skärm även för baksätespassagerare
+ liten storlek gör den smidig att köra
+ mjuk och fin gång, ingen ryckighet som många andra motorstarka elbilar
+ mycket snabb acceleration
+ bra fjädring
+ många usb-uttag
+ bra sittkomfort i baksätet

På minussidan:
– blinkersknappar på ratten istället för blinkerspak
– växelväljare bara på skärmen
– rattstång utan spakar
– ”lite fusk med det ökade lastutrymmet”

Nya Tesla Model 3 AWD får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 30 december 2023 (bakom betalvägg).

Läs hela artikeln på Nya Tesla Model 3 en fullträff!

Jörgen Bengtson
Foto: Tesla

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *