Med amerikanska Tesla kom den moderna elbilen; de är dock inte lyxbilar av tysk modell. Nu kommer amerikanska Lucid med flera elbilar i det tyska premiumsegmentet.

Lucid Motors utmanar Tesla inom segmentet elbilar, som är snabba och har lång räckvidd, samt Audi, BMW och Mercedes-Benz inom premiumsegmentet.

Grundare av och verkställande direktör för Lucid Motors är Peter Rawlinson, tidigare chefsingenjör på Tesla och delaktig i utvecklingen av Tesla Model S och X. Han har också en bakgrund från Jaguar, Lotus och norska elbilsföretaget Think. Peter Rawlinson tyckte han kunde göra en ännu bättre elbil än Tesla. Han hade inte lyckats med detta utan oljekapital; största ägare är världens största statliga investeringsfond, Saudiarabiens Public Investment Fund.

Lucid Air har efter löften om en elbil 2021, sedan 2022, mot slutet av 2023 presenterat sportbilen Lucid Air. Nästa år kommer suven Lucid Gravity.

Lucid Air finns i fyra modeller: bakhjuls- eller fyrhjulsdrivna Lucid Air Pure, fyrhjulsdrivna och motorstarkare Lucid Air Touring, fyrhjulsdrivna och än motorstarkare Lucid Air Grand Touring samt värstingmodellen fyrhjulsdrivna Lucid Air Sapphire (även kallad Lucid Air Dream Edition), som ännu inte finns i Sverige.

Lucidbilarna bygger på renodlad elbilsplattform, egenutvecklade Lucid Electric Advanced Platform.

Dagens industri har testat Lucid Air Touring och ger den 18 av 25 poäng, vilket inte gör den till ”bäst-i-test”, eftersom det höga priset drar ner betyget rejält. Lucid Air Touring får högsta betyg (fem poäng) i kategorin komfort, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet och bilkänsla samt lägsta betyg (ett poäng) i ekonomi. Di summerar i slutet av artikeln, ”Bilmodellen är Lucid Air är en stilsäker skapelse, bolaget Lucid Motors ser osäkrare ut.”

Jag har skrivit en artikel om Lucid på Jörgensval.se: Lucid Air mycket bra men dyr bil (12 november 2023).

Garantierna är inte klara mer än för batteriet: åtta år.

Priset för Lucid Air Touring i Sverige är inte klart, men Di gissar att Touring kommer att kosta närmare 1,5 miljoner kronor. Det allra mesta ingår i de olika versionerna, tillvalen är få.

Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter till Lucid Air Touring: BMW i7, ”Otrolig uppvisning i lyxbilskörning”; Mercedes-Benz EQS, ”Lyx, bekvämlighet och lugn”; Tesla Model S Plaid, ”Uppdaterad, supersnabb och med dna från Lucidchefen”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Lucid Air Touring, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ stor och lång
+ hisnande snabb acceleration
+ otroligt bra väghållning
+ ”riktig lyxbil”,
+ mycket stort bagageutrymme
+ gigantisk ”‘frunk‘”
+ mycket stort baksätesutrymme
+ stor skärm
+ digitala reglage dominerar
+ bekväma säten
+ mycket bra långfärdsbi
+ härlig bil att köra och åka med i
+ design

På minussidan:
– svårlastat bagageutrymme 
– ”snålt med plats för förarens högerben”
– nytt märke med osäker framtid och andrahandsvärde

Lucid Air Touring får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 8 december 2023 (bakom betalvägg).

Läs hela artikeln på Lucid Air bra men dyr!

Jörgen Bengtson
Foto: Lucid

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *