Kinesiska MG har attraktiva elbilar av den mindre storleken. MG har fyra versioner av halvkombin MG4, där det skiljer 150 000 kronor mellan bas- och värstingmodellen. Dagens Nyheter har testat värstingmodellen, MG4 Electric XPower.

MG4 kallar sig suv, men det är först med MG4 Electric XPower som den också är det, om än med vissa reservationer. MG4 XPower har fyrhjulsdrift, kraftfull motor och dragkrok. Men den har inte hög markfrigång (16 centimeter) och klarar bara låg dragvikt (500 kilogram).

MG4 är första MG, som är byggd på en renodlad elbilsplattform, MSP (Modular Scalable Platform). Den ger bättre möjligheter än en kombinationsplattform, som tidigare elektriska MG-modeller har.

MG4 har fleras syskonmodeller: MG4, MG5, MG ZS EV, MG EHS, MG Marvel R och MG Cyberster.

MG står historiskt för ”Morris Garages”, ett anrikt brittiskt bilmärke, grundat 1924. År 2007 köpte kinesiska staten MG och gjorde den till Kinas största biltillverkare, SAIC. MG har ambitionen att bli största elbilsmärke i Sverige.

MG4 finns i fyra varianter: MG4 Electric Standard, MG4 Electric Luxury, MG4 Electric Trophy Extended Range och MG4 Electric XPower. Nedan refererar vi till de olika varianterna utan mellannamnet ”Electric”.

Dagens Nyheter har testat MG4 XPower. DN ger den 18 av 25 poäng och, som jag tolkar det, tummen upp. DN ger inte bilen toppbetyg (fem poäng) i någon kategori, däremot näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet, miljö och ekonomi samt lågt betyg (två poäng) i köregenskaper. DN summerar i rubriken: ”En oväntat ovanlig elbil som också fungerar i vardagen”.

Jag har skrivit många artiklar om MG:s elbilar på Jörgensval.se: MG ZS inte längre självklart val (16 juli 2023), Nya kinesiska MG4 bra val (9 april 2023), MG4 mycket bra elbil (6 november 2022), MG4 bra men inte topp i test (22 oktober 2022), MG5 kombi för prismedvetna (12 juni 2022), MG5 första elkombin (28 maj 2022), MG-elbil för folket? om MG5 (16 april 2022), Stark kines ännu starkare om MG ZS EV (31 januari 2022), Bra kines men litet bagage om MG Marvel R Performance (29 januari 2022), MG Marvel R prisvärd kines (31 oktober 2021), MG Marvel R snabb elbil (13 oktober 2021), Kina-MG med billig SUV (12 oktober 2021), MG billig elbil om MG ZS EV (26 september 2021) och MG billig elbil från Kina MG ZS EV (22 april 2021).

Garantierna är: nybil sju år, vagnskada tre år, rostskydd sju år, lack tre år samt batteri sju år eller 15 000 mil.

Priset för MG4 Standard är från 329 990 kronor, MG4 Luxury 389 990 kronor, MG4 Trophy Extended Range 464 990 kronor och MG4 XPower 489 990 kronor (kampanjpris 479 900 kronor). Det mesta ingår i respektive version; tillvalen är få.

Dagens Nyheter nämner en specifik konkurrent till MG4 XPower: Volkswagen ID.3, som ”kostar ungefär samma men har inte ens halva effekten”.

I sammanställningen nedan utgår jag från MG4 XPower, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ enkel förarmiljö med tydlig grafik utan onödiga effekter
+ ”kul att köra”, ”en riktig körmaskin”
+ låg förbrukning
+ priset
+ kraftfull motor och acceleration
+ fyrhjulsdrift
+ rapp respons i gas, styrning och broms
+ mjuk, välkalibrerad fjädring och ”sällsynt lyckad” stötdämpning
+ bra köregenskaper, även på dåliga vägar
+ rimligt lång räckvidd, med faktisk räckvidd som är nära teoretisk räckvidd (WLTP)
+ ”lagom vässad GTI”
+ ingen startknapp
+ smidigt storlek

På minussidan:
– anonym
– plastig interiör
– dåliga förarinställningar
– dåligt förarstödssystem
– högt ljud
– begränsade möjligheter att justera ratten
– stolsdynan går inte att ställa i lutning
– irriterande högt ljud på körriktningsvisaren
– dålig upplösning på backkameran, ”men den duger”
– inget fack för laddkablar
– ingen lastlucka i baksätet

MG4 XPower får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 16 december 2023 (bakom betalvägg).

Läs hela artikeln på MG4 XPower bra liten suv!

Jörgen Bengtson
Foto: MG

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *