Skåpbilar med eldrift kommer allt mer. Mercedes-Benz är ett bra exempel. Mercedes har dels eSprinter, som i sin största version är en rejäl elskåpbill med potential att bli husbil, dels den betydligt mindre eVito.

Utbudet av eldrivna skåpbilar/transportbilar är litet. Mercedes har två modeller, den större eSprinter och mindre eVito. Vito har funnits sedan 1996. Nu presenterar Mercedes tredje generationen Vito, för första gången i en elbilsversion med rimlig räckvidd (32 mil); tidigare Mercedes Vito eCell hade 13 mils räckvidd.

Mercedes eVito kommer i två längder, lång och extralång.

Nya eVito bygger på en kombinationsplattform.

Högsta växeln har testat Mercedes-Benz eVito (2024). Betyget är inte ett ”bäst-i-test”, trots 4 av 5 poäng. Högsta växeln ger bara ett helhetsbetyg. Sajten summerar sitt omdöme i brödtexten: ”I elektriskt utförande bjuder eVito på begränsad räckvidd och prestanda som lämnar mycket att önska” men säger också att bilen ”erbjuder ett mer lyxbetonat inslag i segmentet för skåpbilar i mellanklassen”.

Skåpbilens mått är för lastutrymmet: längd 2 586 millimeter, bredd 1 685 mm och höjd 1 391 mm. Det gör inte bilen till en potentiell elhusbil, som den större eSprinter är, men en nog så viktig skåpbil i det mindre segmentet.

Jag har skrivit många artiklar om Mercedes-Benz’ elbilar på Jörgensval.se: MB eSprinter mycket bra skåpbil (21 februari 2024), Mercedes EQE 500 bra suv (22 september 2023), Mercedes på el för direktörer om AMG EQS 53 4Matic+ (13 juli 2023), Mercedes eCitan bra skåpbil (26 juni 2023), Mercedes EQT 200 når inte fram (14 juni 2023), MB EQE 500 bra men dyr suv (7 maj 2023). Mercedes EQE 500 bra suv (5 april 2023), Mercedes EQS SUV toppbil (10 mars 2023), Mercedes EQB bra elsuv för sju (25 februari 2023), Mercedes EQE 350+ bra val (22 februari 2023), Bra men dyr MB EQS 450 4Matic (15 oktober 2022), Mercedes EQE imponerar (18 juni 2022), Bra elbil från Mercedes på fossilplattform om EQB (4 juni 2022), Mercedes med stark elbil om EQE 350+ (9 maj 2022), Mercedes får ny el-suv om EQB 300 4Matic (23 januari 2022), Mercedes med extra allt om EQS (29 augusti 2021) och Mercedes EQA 250 levererar inte (10 september 2021).

Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Priset för Mercedes-Benz eVito Panel Van L2 (2024) är från 582 420 kronor exklusive moms.

Högsta växeln nämner inga uttryckliga konkurrenter till Mercedes-Benz eVito.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mercedes-Benz eVito, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ alla reglage känns igen från personbilssidan
+ bra omfattning på fysiska knappar, som gör att infotainmentsystemet går att hantera med handskar
+ hög kvalitetskänsla
+ förhållandevis hög komfortnivå
+ bra tillval för förvaringsutrymme i kupén
+ genomtänkt interiör
+ bra ergonomi
+ lättkörd
+ direkt styrning
+ god runtomsikt
+ digital backspegel

På minussidan:
– billiga materialval
– begränsade förvaringsutrymmen i kupén
– dålig räckvidd
– långsam acceleration
– fungerar dåligt som landsvägsbil
– ingen luftfjädring

Mercedes-Benz eVito (2024) får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Högsta växelns sajt 28 april 2024.

Läs hela artikeln på Mercedes eVito hygglig skåpbil!

Jörgen Bengtson
Foto: Mercedes

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *