Ett fåtal av totalt cirka 150 kinesiska bilföretag finns på den europeiska marknaden. En mindre andel av dessa vill konkurrera med premiummärken som Audi, BMW, Mercedes-Benz, Polestar, Porsche och Volvo samt med elbilarnas moder Tesla. En av dessa få kinesiska bilmärken är Xpeng.
Xpeng fick dålig start i Sverige. Den floppade totalt med sedanen Xpeng P5, som Xpeng sedan drog tillbaka från marknaden. Nu kommer Xpeng igen med sedanen Xpeng P7, stora suven Xpeng G9 och mellanstora suven Xpeng G6.
Xpeng G6 har helelektrisk plattform, SEPA 2.0, som ger fördelar.
Xpeng G6 finns i tre versioner: fyrhjulsdrivna Xpeng G6 AWD Performance, bakhjulsdrivna med lång räckvidd Xpeng G6 RWD Long Range och bakhjulsdrivna med standardräckvidd Xpeng G6 RWD Standard Range. Den här artikeln handlar om Xpeng G6 RWD Long Range.
Bilen är i sin fyrhjulsdrivna version en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, stort bagageutrymme, dragkrok med rejäl dragvikt och stor nog för minst fem personer. Markfrigången (160 millimeter) är i minsta laget för en suv. Tvåhjulsdrivna Xpeng G6 RWD kvalar alltså inte in som suv.
Dagens industri har testat Xpeng G6 RWD Long Range och ger den 17 av 25 poäng. Betyget är väl varken tummen ner eller tummen upp, även om tidningen har mycket positivt att säga om bilen. Dagens industri delar ut delbetyg; bilen får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i komfort och säkerhet samt mittenbetyg (tre poäng) i köregenskaper, ekonomi och bilkänsla.
Dagens industri summerar i rubriken ”Laddad för comeback”.
Vi har skrivit elva artiklar om Xpengs elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Xpeng G6 AWD bra bil (16 juni 2024).
Här är fakta om Xpeng G6 RWD Long Range:
√ Mellanstor halvkombi, kallar sig suv.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor på 285 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 440 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Högsta betyg (5) i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 280 kW, 800 voltssystem.
√ Laddning 10–80 procent på cirka 20 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Autocharge, inte plug & charge.
√ Ström till extern enhet, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 92 kilowattimmar, kWh, brutto, och 87,5 kWh netto.
√ Blandad körning 1‚75 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 57 mil WLTP.
√ Toppfart 200 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 6,2 sekunder.
√ Tjänstevikt 2 025 kilogram.
√ Maxlast 528 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 571 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 374 l.
√ Oklart om lastutrymme under golvet.
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 500 kilogram.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd/bredd/höjd: 475 x 192 x 165 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil fem år eller 12 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, vägassistans fem år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Xpeng G6 RWD Long Range 579 900 kronor, instegsmodellen Xpeng G6 RWD Standard Range 529 900 kronor och fyrhjulsdrivna Xpeng G6 AWD Performance 619 900 kronor. All utrustning utom dragkrok ingår i respektive pris.
Jag saknar en del på Xpeng G6 RWD Long Range: dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), främre lastutrymme (frunk), plug & charge och lägre pris.
Dagens industri nämner tre specifika konkurrent till Xpeng G6 RWD Long Range: Audi Q4 e-tron, ”En finare släkting till VW ID4”; Hyundai Ioniq 5, ”Snabbladdare med mycket bra komfort”; Tesla Model Y, ”Förebilden. Snabb, praktisk och effektiv”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Xpeng G6 RWD Long Range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ hög komfort
+ rymligt och bekvämt baksäte
+ bra fjädring
+ tyst
+ snabb acceleration
+ klarar älgtestet bra
+ lång räckvidd
+ ström till extern enhet, batteribank, V2L
+ goda utrymmen
+ rimligt pris
+ mycket snabb laddning (280 kW)
+ bra kamera med bland annat döda vinkeln
+ bra framstolar med både ventilation och värme
+ går att fälla framstolarna i viloläge
På minussidan:
– svårbedömt andrahandsvärde
– vissa funktioner svåra att hitta
– framsätena har för korta sittdynor
– inget bagageutrymme fram (frunk)
Xpeng G6 RWD Long Range får 17 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 8 november 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Xpeng
Artikeln publicerad 8 november 2024