Ionitys snabbladdningstationer för alla typer av elbilar har stora problem.
Onsdag, Uppsala: tre bilar före i kö till bara fem laddstolpar (en var trasig). Jag gav upp.
Lördag, Gävle: två bilar på sex stolpar. Bra förutsättningar – men ingen av de två jag försökte med fungerade. Efter 20 minuter, två supportsamtal, varav ett på engelska, och omstart av en stolpe, fungerade laddningen. Ionity bjöd på elen denna gång. Bilden visar Ionity Gävle.
Jag snabbladdar vanligen på Teslas laddstationer. Har under 60 000 km med Tesla inte haft kö eller tekniska problem. Nu har Tesla öppnat de flesta laddstationer för alla typer av elbilar och därmed gett Ionity konkurrens.
Teslas enda paneuropeiska utmanare på laddstationer är nämligen Ionity. Kedjan har, jämfört med Tesla, stora problem i form av antal stationer, laddstolpar per station, smidighet och teknisk funktion. Mina försök – och de här två är inte de första – visar problem med för få laddstolpar per station, osmidighet och bristande teknisk funktion.
Ett annat – nog så stort problem – är att Ionitys laddstationer är så få. På ett år bygger Tesla ungefär lika många laddstationer Sverige, som Ionity har gjort på cirka fem år. I världens stora elbilsländer, Norge och Sverige, finns inga stationer norr om Trondheim–Sundsvall. I Syd- och Östeuropa finns yttest få.
Vad säger och gör ägarna till Ionity: tysk och sydkoreansk bilindustri?
Text och foto:
Jörgen Bengtson