En liten del av Kinas alla elbilsmärken och elbilar kommer till Europa. Några få av dem är värt att hålla ögonen på som Zeekr. Zeekr har samma ägare som Volvo Cars, Geely. Zeeker utmanar därmed kusinerna Volvo och Polestar. Suven Zeekr X kommer först ut på Europmarknaden i Sverige och Nederländerna.
Zeekr X är direkt konkurrent till kusinen Volvo EX30. Inom tre år ska ytterligare sju modeller komma, lovar Zeekr, utöver de två som redan finns, sportkombin Zeekr 001 och kompaktsuven Zeekr X.
Zeekr är kinesiskt och har huvudkontor i Amsterdam. Men det svenska fotavtrycket är rejält – design, forskning och utveckling ligger i Göteborg – något Zeekr trycker på väldigt mycket på. Varje tröskel i bilen har till exempel en skylt om att bilen är designad i Göteborg. Den är dock byggd i Kina.
Zeeker har samma plattform och teknik, SEA, som kommande Volvo och Polestar. Det är med andra ord en ren elbilsplattform istället för en kombinationsplattform.
Dagens industri har testat Zeekr X Privilege AWD, nedan kallad Zeekr X AWD, som även finns med bakhjulsdrift (Zeekr X Long Range RWD), och ger den 18 av 25 poäng. Det nära nog kvalificerar bilen som ”bäst-i-test”. Bilen får inget toppbetyg (fem poäng), men väl näst högsta betyg (fyra poäng) i kategorierna köregenskaper, komfort, säkerhet och bilkänsla samt medelbetyg (tre poäng) i ekonomi.
Di ser alltså priset som ett problem, med ”osäkerhet på andrahandsmarknaden”, även om ”Zeekr X har avancerad teknik och lyxiga attribut som gör den till en farlig konkurrent, inte minst inom den egna familjen där Volvo EX30 finns”.
Jag har skrivit tre artiklar om elbilen Zeekr på Jörgensval.se: Zeekr X stark elbilsutmanare (21 oktober 2023), Zeekr 001 Privilege bra val (31 juli 2023) och Zeeker 001 stark kines (22 juli 2023).
Garantierna är: nybil fem år eller 10 000 mil plus ytterligare fem år/10 0000 mil om bilen är servad enligt plan, vagnskada oklar, rostskydd tolv år, lack fyra år, assistans tre år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.
Priset för Zeekr X AWD är 595 000 kronor, för Zeekr X Long Range RWD 550 000 kronor. Det mesta ingår i respektive modell.
Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter till Zeekr: Volvo EX30, ”Mer avskalad inredning och mindre lyx, men längre räckvidd och lägre pris”; Tesla Model Y, ”Storsäljare med större utrymmen och överlägsen räckvidd men högre prislapp”; VW ID.4, ”Trygg och stabil bästsäljare utan racingprestanda från tyska biljätten”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Zeekr X AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ kommer före kusinerna Volvo EX30 och Polestar
+ påkostad materialval
+ mycket utrustning
+ mycket stark motor och acceleration
+ lekfullhet – bilen kan både gnägga, jama och låta som racerbil
+ luftigt och rymligt runt framsätena
+ sköna stolar med ventilation och massage
+ bra plats i baksätet, även på höjden och i mittensätet
+ skärm på utsidan mellan dörrarna som visar om bilen laddar, ”husdjursläge” och temperatur i bilen
+ mer familje- än sportbil trots 428 hästkrafter
+ välbalanserad
+ mjuk fjädring
+ instrumentpanel framför ratten och head-up-display
+ värmepump
+ tyst
+ stort panoramatak
På minussidan:
– minimal bakruta
– få förvaringsfack
– inget handskfack
– dålig röststyrning
– dålig massage
Zeekr X AWR får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 3 november 2023 (bakom betalvägg).
Läs hela artikeln på Zeekr X stark Volvo EX30-utmanare!
Jörgen Bengtson
Foto: Zeekr