Kinesiska Aiways U5 lever inte upp till sina löften. Gröna Bilister har testat bilen och summerar i ingressen: Aiways imponerar inte tillräckligt.
Aiways U5 är en helt ny bilmodell, som kallar sig suv men inte finns med fyrhjulsdrift. Dock har den dragkrok på 1 500 kilogram.
Här är lite fakta om Aiways U5 3 med tvåhjulsdrift:
Snabbladdningen är på 90 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.
Batteriets storlek är 63 kWh. Räckvidden är 41 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,7 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,5 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 496 liter, med nedfällda baksäten 1 619 liter. Bilen har ett litet bagageutrymme under huven (frunk).
Aiways U5 har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 500 kilogram.
Bilen har mängder av förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans, dödavinkelvarnare och autostopp.
Priset för Aiways U5 är 459 990 kronor för grundversion och 499 990 kronor för premiumversion. Privatleasingpriset för premium är 5 990 kronor per månad (tre år, 1 000 mil per år).
Gröna Bilister nämner tre konkurrenter till Aiways U5: Kia Niro EV, ”mindre, bättre gjord, säkrare”; MG ZS, ”lågt leasingpris” och ”Sverigefavorit”; Volvo XC40 Electric, ”säkrare, snabbare, roligare”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Aiways U5 Premium med tvåhjulsdrift som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ rymlig
+ komfortabel
+ rejäl dragvikt
+ cool och enkel design
+ ljus och sober inredning
+ öppningsbart panoramatak
+ gott om förvaringsutrymme
+ relativt stort bagageutrymme med utrymme under durken
+ litet bagageutrymme under huven (frunk)
+ platt golv med nedfällda baksäten
+ genomlastningslucka
+ bra säkerhetsutrustning
+ bra placering av ladduttag under vänster strålkastare
+ fotmanövrerad baklucka
+ trådlös laddning av mobilen
På minussidan:
– långsam snabbladdning
– kort räckvidd
– långsam acceleration
– ingen fyrhjulsdrift
– tveksam säkerhet
– okänt märke
– tillför inte så mycket på marknaden
– inte så billig som den verkar
– HD-pekskärm som är dåligt integrerad
– brister i förarstolsinställningen
– inget handskfack
– inga lastkrokar
– brister i filhållaren
– ingen värmepump
Gröna Bilister delar inte ut några poäng i testet.
Testet publicerades på Gröna bilisters webbplats 28 november 2022.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 11 december 2022.