Volkswagen ID. Buzz Cargo är långt ifrån den första eldrivna skåpbilen för hantverkare och andra yrkesgrupper. Men den ikoniska folkbussen i elbilstappning har stora möjligheter att bli en transportbil eller skåpbil, som visar att eldrift fungerar utmärkt även för denna typ av fordon.
Volkswagen ID. Buzz Cargo har samma helelektriska plattform, MEP, som motsvarande personbilar från Audi, Cupra (Seat), Škoda och Volkswagen, även om ID. Buzz-modellerna är mer modifierade än personbilarna.
Vi har tidigare skrivit om denna folkabuss, Äntligen hantverkar-VW-buss (9 oktober 2022), och den ”vanliga” modellen, ID. Buzz Pro: Bra VW-buss på el (10 september 2022), Folkabussen i eltappning (2 april 2022), Häftig folkabuss (19 mars 2022) och Nostalgibuss på el (6 mars 2022). Många av omdömena för ID. Buzz Pro är även giltiga för ID. Buzz Cargo.
ID. Buzz har blivit årets elbil i flera tävlingar.
Dagens PS Högsta växeln har testat ID. Buzz Pro och ger det högt betyg och summerar att den ”är en av de mest eftertraktade modellerna” bland skåpbilar. Dagens PS ser den som bäst-i-test.
Här är lite fakta om Volkswagen ID. Buzz Cargo.
Bilen har bakhjulsdrift och motor på 204 hästkrafter.
Snabbladdningen är på 170 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.
Batteriets storlek är 77 kWh netto och 82 kWh brutto. Räckvidden är 41,5 mil (WLTP). Förbrukningen är 2,22 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 10,2 sekunder och toppfarten 145 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 3 900 liter, 123 centimeter på bredden och 220 centimeter på längden, med plats för två EUR-lastpallar. Dessutom finns en lucka i väggen bakom passagerarstolen, så man kan stuva in längre rör eller liknande. Senare kommer bussen i modell med 25 centimeter längre hjulbas och större lastvolym. Lastvikten är på 630 kilogram. Bilen har inget bagageutrymme fram (frunk).
Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 1 000 kilogram, och taklast på 100 kilogram. Bilen kommer sannolikt framöver med fyrhjulsdrift, som bör få högre dragvikt.
Volkswagen ID. Buzz Cargo har förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans och parkeringshjälssystem.
Priset för Volkswagen ID. Buzz Cargo är från 611 250 kronor inklusive moms. För den som vill ha extrautrustning ökar priset.
Dagens PS Högsta växeln nämner tre huvudkonkurrent till Volkswagen ID. Buzz Cargo: Maxus e-Deliver 3, Renault Kangoo Electric och Ford E-Transit.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volkswagen ID. Buzz Cargo med bakhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ tilltalande design
+ fantastisk körupplevelse
+ bra styrning
+ liten vändradie
+ tyst
+ bra fjädring
+ snabb för att vara skåpbil
+ ger effektiv marknadsföring åt verksamheten
+ låg tyngdpunkt
+ ”klassledande räckvidd”
+ hög laddhastighet
+ smarta och användarvänliga lastutrymmen
+ bra materialval
+ generösa och bra förvaringsutrymmen
+ komfortabla stolar
På minussidan:
– relativt låg lastvikt
– låg dragvikt
– dåligt infotainmentsystem
– trångt för tre i framsätet
– katastrofalt dålig klimatinställning
Volkswagen ID. Buzz Cargo får 4,5 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Dagens PS Högsta växelns webbplats 19 december 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen
Artikeln publicerad 22 december 2022