Jag var – vad jag vet – först i svensk press med att grundligt presentera kinesiska Nio, som planerar att ta Europa med storm. Nu har Dagens Nyheter provkört Nio ES8 och talar om den som SUV:en ”som skakar om elbilsbranschen”.
DN ger bilen högsta betyg av testade elbilar och avslutar artikeln med: ”Bäva månde BMW, Volvo och alla andra tungfotade” – här bör man nog också lägga till Tesla och Audi.
DN noterar efter besök i Nios norska visningsrum, som omfattar tre våningar på exklusive Karl Johans gate i centrala Oslo, att märket inte bara bygger varumärkeskännedom; den bygger också ett nytt ekosystem: app med mycket mer än bara kontroll av bilen, utbytbara batterier på egna batteribytesstationer, egna snabbladdningsstationer, möjlighet att välja mellan hyr- och köpbatteri.
Bilen är stor – även med tre stolsrader finns ett bagageutrymme på 310 liter – och har därför relativt hög förbrukning: 2,15 kWh/mil.
Priset är inte klart i svenska kronor, men väl i norska: 519 000 norska kronor med hyrbatteri och 679 000 med köpt batteri. Relationen till konkurrenter som Tesla och Audi ger ett hum om priset i Sverige. I Norge kostar Tesla Model X 1 009 990 norska kronor och den mindre Audi e-tron 55 quattro 694 400 kronor. Nio ES8 blir alltså rimligen billigare i Sverige än Audi e-tron 55 quattro.
Planerna för Nio är att efter starten i Norge introducera märket under 2022 i Sverige, Tyskland, Österrike och Danmark, enligt Dagens industri 27 november 2022. Även Stockholm kommer att få ett ”Niohus”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Nio ES8 med batteri på 100 kWh, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ nydanande
+ kvalitets- och lyxkänsla
+ enkel att köra
+ relativt billig men ingen pris än i svenska kronor
+ servicemöjlighet med tillresande Nio-tekniker
+ stor ut- och invändigt
+ upp till sju säten i tre rader
+ stort bagageutrymme: 310/871/1 901 liter
+ möjlighet till batteribyte
+ uppdatering över nätet (OTA)
+ släpvagnsdragvikt: 1 500 kilogram
+ 0–100 km/t på 4,9 sekunder
+ toppfart: 200 km/t
+ fyrhjulsdrift
+ räckvidd: cirka 50 mi
+ sex års garanti
På minussidan:
– långsam snabbladdning: 90 kW
– långsam destinationsladdning: 7 kW
– mjukvarubuggar
– begränsad röststyrning
– ingen Apple Carplay eller Android Auto
Nio ES8 får 22 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter den 20 november 2021.
Det finns 2021–2022 tre helelektriska SUV-bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-Tron, BMW iX xDrive 40 och xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” SUV:ar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i SUV-segmentet.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 20 november 2021
Uppdaterad 27 november 2021