Opel har varit sen med elbilar sedan det blev franskt. Faktum är att jag aldrig under min tid som elbilsexpert skrivit om Opel. Nu är det dags, mot bakgrund av att Dagens Nyheter testat nya Opel Astra Electric.
Opel är historiskt ett tyskt bilmärke, grundat 1862 av Adam Opel. Det blev 1929 en del av amerikanska General Motors. GM sålde 2017 Opel till franska Groupe PSA. I dag är en Opel en del av koncernen Stellantis, som i huvudsak är fransk men också har italienska, amerikanska och tyska rötter. Opel har kvar sitt huvudkontor i tyska Rüsselsheim, där bolaget en gång i tiden grundades.
Modellen Astra är Opels bästsäljande kompaktbil. Nu finns den även som renodlad elbil.
Opel Astra Electric är byggd på en kombinationsplattform (PSA EMP2) och inte renodlad elbilsplattform. Opel är en av få biltillverkare, som saknar elbilsplattform. Det kommer dock en ny plattform, som är bättre anpassad för elbilar, men fortsatt är en kombinationsplattform. Opel Astra Electric kommer inom kort som kombi med modellen Astra Sports Tourer Electric. Opel Astra Electric har ett syskon i kommande Peugeot e-308.
Opel har en elbilshistoria, med främst Opel Ampera-e. Den hade lång räckvidd och fick gott omdöme, när den kom 2017. Entrén sammanföll med att GM sålde Opel till fransmännen och i praktiken drog tillbaka Opel Ampera-e. I USA var bilen känd som Chevrolet Bolt.
Jag har inte haft några artiklar om Opels elbilar på Jörgensval.se.
Dagens Nyheter har testat Opel Astra Electric och ger den relativt högt betyg, om än inte bäst-i-test-betyg, 19 av 25 poäng möjliga. Bilen får näst högsta betyg (fyra poäng) i fyra kategorier – köregenskaper, säkerhet, miljö och komfort – men bara medelbetyg (tre poäng) i kategorin ekonomi. DN summerar i rubriken: “Tyst och lätt elbil – men den kunde vara bekvämare”.
Här är fakta om Opel Astra Electric.
√ Bilen är en halvkombi.
√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 156 hästkrafter (hk) och vridmoment på 270 newtonmeter (Nm),
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är relativt hög, med näst högsta betyg i Euro NCAP (fyra poäng) för syskonmodellen utan el
√ Snabbladdningen är 100 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 54 kilowattimmar (kWh) brutto och 50,8 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,49 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 41,6 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 8,5 eller 9,2 sekunder (båda uppgifter förekommer).
√ Toppfarten är 170 kilometer per timme.
√ Vikten är 1 750 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 352/422 liter, med nedfällda baksäten 1 268/1 339 liter (båda uppgifterna förekommer). Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under durken. Den har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 450 kilogram, samt taklast på 80 kilogram.
√ Bilen har många av förarstödssystem. Bilen har inte nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och head-up-display som tillval.
√ Garantierna är: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, assistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Opel Astra Electric är ännu inte klart i Sverige. I Tyskland kostar den från 40 000 euro, vilket tyder på ett pris närmare 500 000 kronor i Sverige. Man bör räkna med att olika tillval gör bilen betydligt dyrare.
DN nämner inga specifika konkurrenter.
I sammanställningen nedan utgår jag från Opel Astra Electric, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ tyst, även i hög motorvägsfart
+ låg förbrukning, dessutom snålare än WLTP under testet
+ tillräcklig motorstyrka och acceleration
+ lätt, 1 679 kilogram
På minussidan:
– mörk och murrig
– känns plastig
– bara en version
– ingen bra sittkomfort efter en timme, svankstöd fungerar inte för korta personer
– långsam snabbladdning men räcker för de flesta
– ingen renodlad elbilsplattform
– liten batterikapacitet, 54 kWh
– har sportläge men blir inte sportig på grund av mjukt chassi och mjuk styrning
Opel Astra Electric får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 7 oktober 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Opel
Artikeln publicerad 7 oktober 2023