Japanska Toyotas lyxmärke Lexus, med sin elbil Lexus RZ 450e, håller inte måttet, trots många plus. Den har helt enkelt för kort räckvidd och är med grundpriset 760 000 kronor för dyr.
Lexus RZ 450e delar en renodlad elbilsplattform med Toyota bZ4X och Subaru Solterra, e-TNGA, som Lexus har utvecklat till premiumnivå. Lexus RZ 450e är elbil nummer två från Lexus; den första var Lexus UX 300e.
Jag har skrivit två artilar om Lexus på Jörgensval.se: Styrning nyhet på Lexus elbil (9 augusti 2022) och Lexus med lyxsuv till Sverige (22 maj 2022).
Svenska Dagbladet har testat Lexus RZ 450e. Den får toppbetyg (sex poäng) i två kategorier, köregenskaper och säkerhet. Eftersom SvD ger bilen dåligt betyg (tre poäng) i ekonomi och miljö, kvalar den inte in kategorin ”bäst-i-test”. SvD summerar: ”Komforten är makalös men räckvidden i motorvägsfart under ideala förhållanden håller inte.” Tidningen avslutar: ”Nu gäller det att man gör om och gör rätt.”
Här är fakta om suven Lexus RZ 450e.
√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 313 hästkrafter, varav 204 hk fram och 109 hk bak, samt vridmoment på 435 newtonmeter, Nm.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP med högsta betyg (fem).
√ Snabbladdningen är på 147 kilowatt. Växelströmsladdningen är på 6,6 kW med tillval på 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 63 kilowattimmar netto och 71,4 kWh brutto.
√ Förbrukningen är 1,7–1,9 kWh per mil beroende på hjulstorlek och bilens specifikationer.
√ Räckvidden är 40,4 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,6 sekunder. Toppfarten är 160 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är på 522 liter, med nedfällda baksäten 1 515 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 750 kilogram, och taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och head-up-display.
√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack och ytrost tre år, batteri tio år eller 100 000 mili.
√ Priset är från 759 900 kronor. Det finns flera utrustningsnivåer, som ökar priset.
Svenska Dagbladet nämner två konkurrenter till Lexus RZ 450e, Mercedes EQE 500 4Matic Suv för 1 050 000 kronor och Tesla Model Y AWD för 656 000 kronor. Man kan nog också räkna bilens två syskon, Toyota bZ4X och Subaru Solterra, som konkurrenter.
I sammanställningen nedan utgår jag från Lexus RZ 450e, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ kraftfull motor
+ ”makalös komfort”
+ fin interiör
+ ”en av de mest bekväma elbilarna”
+ ”riktigt skön gaskänsla”
+ mycket bra fjädring, man böljar fram som på moln
+ hög kvalitet
+ stort bagageutrymme
+ panoramatak med dimmer
+ tio års batterigaranti
+ stor batteribuffert
På minussidan:
– högt pris, 150 000 kronor mer än Toyota Bz4X
– kort räckvidd
– hög förbrukning
Lexus RZ 450e får 28 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 8 juli 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Lexus
Artikeln publicerad 8 juli 2023