Mini Aceman för dyr

Tyska BMW (Bayerische Motoren Werke) köpte brittiska Mini, ”Hundkojan”. Nu satsar BMW på eldrift för Mini. Modellen Mini Aceman är dock för dyr och får därför lågt betyg i tester.

Det finns tre eldrivna modeller av Mini: Mini Cooper, Mini Aceman och Mini Countryman. Mini Aceman är i mångt och mycket en femdörrarsversion av tredörrars Mini Cooper.

Mini Aceman introducerades 2024, med Mini Clubman som föregångare. Mini Aceman är en kompakt crossover, som är tänkt att överbrygga gapet mellan Cooper och Countryman, av Mini kallad suv.

Mini Aceman har en plattform, Spotlight EV, samma som i Mini Cooper, utvecklad tillsammans med kinesiska Great Wall Motors. Bilen byggs i kinesiska Zhangjiagang.

Mini Aceman finns i tre versioner: instegsmodellen Aceman E, mellanmodellen Aceman SE och toppmodellen JCW Aceman E. Den här artikeln handlar om Mini Aceman SE

Vi har skrivit fem artiklar om Minis elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Mini Aceman bra men dyr (5 november 2024).

Dagens Nyheter har testat Mini Aceman SE och ger den 14 av 25 poäng. Vi tolkar betyget som ”tummen nej”; den är för dyr, framför allt med de tillval de flesta vill ha. Dagens Nyheter sätter fem delbetyg: näst högsta delbetyg (4 av 5) i miljö, mittenbetyg (3 av 5) i köregenskaper och säkerhet samt näst lägsta betyg (2 av 5) i komfort och ekonomi.

Dagens Nyheter sammanfattar sin syn på Mini Aceman i rubriken: ”Stötig designprodukt utan ess i rockärmen”.

Högsta Växeln har tidigare testat Mini Aceman SE och gav den 3 av 5 poäng, där webbplatsen delar ut betyg i halva steg. Det motsvarande 15 av 25 poäng.

Mini kallar bilen suv, men den är snarare en halvkombi eller crossover. Den är ingen suv, eftersom den saknar fyrhjulsdrift, har dragkrok med låg dragvikt (750 kilogram), litet bagageutrymme och låg markfrigång (14 centimeter). Den uppfyller kraven på en suv i form av plats för fem personer (men trångtI och rimlig motorstyrka.

Här är fakta om Mini Aceman SE:
√ Liten halvkombi, kallar sig suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 218 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 330 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testat av Euro Ncap.
√ Snabbladdning 95 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 29 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Autocharge; plug & charge kommer.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) på brutto 54,2 kilowattimmar, kWh, och netto 49,2 kWh.
√ Blandad körning 1,4 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 40,5 mil WLTP.
√ Toppfart 170 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 7,1 sekunder.
√ Tomvikt 1 710 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 525 kg.
√ Bakre lastutrymme 300 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 005 l.
√ Oklart om lastutrymme under golvet.
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 750 kg.
√ Taklast ingen uppgift.
√ Längd/bredd utan och med speglar/höjd: 408 x 175/200 x 151 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall: tre år med fria mil (oklar uppgift).
√ Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Mini Aceman SE är från 455 900 kronor, för Mini Aceman E från 408 900 kronor och Mini JCW Aceman E från 544 900 kronor. Tillbehörspaket gör versionerna väsentligt dyrare.

Dagens Nyheter nämner inga uttryckliga konkurrenter till Mini Aceman men i förbifarten Tesla Model 3, ”med betydligt längre räckvidd och bättre laddegenskaper”. Till konkurrenterna hör rimligen Cupra Born, Peugeot e-208, Renault 5, Volkswagen ID.3/ID.4 och Volvo EX30.

Jag saknar en del på Mini Aceman SE: version med fyrhjulsdrift (om den ska kalla sig suv), ström från bilen/batteribank (V2L), främre lastutrymme (frunk) även om det är litet, högre dragvikt och kanske snabbare snabbladdning.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mini Aceman SE, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”kul detaljer”
+ rolig inredning
+ bra pekskärm
+ kul att köra på rätt väg
+ direkt och känslig styrning
+ rimligt bra räckvidd

På minussidan:
– stötig, tar ojämnheter i vägen dåligt
– ”tung, syntetisk och icke-kommunicerande” styrning
– mycket trångt baksäte
– dålig komfort
– dyr
– ingen suv
– litet bagageutrymme
– dyra tillval

Mini Aceman SE får 14 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 18 januari 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Mini

Artikeln publicerad 18 januari 2025