Den främsta kinesiska utmanaren till Tesla och tyska prestigebilar är Nio. Nu finns Nio ET7 i Sverige, men den går inte att köpa, bara att hyra. Det ger bilen ekonomiskt bottenbetyg i de två svenska dagstidningstesterna i Svenska Dagbladet och Dagens industri.
Di hyllar bilen men gör tummen ner för prissättningen. Testaren avslutar: ”… en mycket kompetent modell, men att konkurrera med Tesla, BMW och Mercedes är inte lätt. Särskilt inte om man tar mer betalt.”
Nio har flera intressanta elbilar, som den norska marknaden fick smaka på redan för ett år sedan. Vi har skrivit om Nio tidigare, Hajpat kinamärke intar Europa (211120) och Nio ändrar spelplanen (211113). Nios första modell i Sverige, Nio ET7, skrev vi nyligen om, ET7 – bra kines utan möjlighet till köp.
Mot bakgrund av den katastrofala starten i Sverige, tror man att Nio snabbt skulle ha bestämt sig för pris, vilket inte är fallet. Det blir rejäl uppförsbacke för Nio ET7.
Nio presenterar tre modeller på en begränsad europeisk marknad (Sverige, Danmark, Tyskland och Nederländerna), som alla positionerar sig mot Tesla: Tesla Model S (Nio ET7), Tesla Model Y (Nio EL7) och Tesla Model 3 (Nio ET5).
Nio skiljer sig från andra märken genom möjligheten att hyra olika batteristorlekar, byta istället för att ladda batterier och ett ekosystem runt själva bilmärket. Det senare visade sig i form av ett visningsrum – som är mer av vardagsrum med sittgrupper och lekområde än billokal – på Oslos paradgata Karl Johan och en app som är mer livsstil än bilapp, som säljer mycket mer än elbilar.
Här är lite fakta om Nio EV7 med fyrhjulsdrift.
Snabbladdningen är på 130 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW, med möjlighet till batteribyte, där det finns tre storlekar att välja mellan, på cirka fem minuter.
Batteriets storlek är på 75 kWh och 100 kWh (nästa sommar även med 150 kWh) och räckvidden är 39 mil (75 kWh). Förbrukningen är inte fastställd för denna bil, enligt Di. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,9 sekunder och toppfarten 200 kilometer per timme. Bagageutrymmet är på 570 liter.
Bilen finns med dragkrok, med dragvikt på 2 000 kilogram.
Nio ET7 har en rad förarstödssystem som adaptiv farthållare och filhållningsassistent.
Bilen går inte att köpa i Sverige – men väl i Norge och Tyskland. Privatleasingpriset är från 13 980 kronor per månad för 75 kWh-batteriet (tre år, 1 500 mil per år).
Di nämner tre specifika konkurrenter till Nio ET7: Kia EV6, Mercedes EQE och Tesla Mode S.
I sammanställningen nedan utgår jag från Nio ET7 med fyrhjulsdrift och standardbatteriet på 75 kWh, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ snabb acceleration
+ stabil
+ låg ljudnivå
+ laddat med teknik ”lång som en novell”
+ bra ventilation
+ sätesmassage och sätesvärme
+ headupdisplay
+ bra röstassistent
+ fina materialval
+ generösa utrymmen, även i baksätet
+ fyrhjulsdrift
+ omöjligt tvinga fram sladd
+ stora skärmar, skärm även i baksätet
+ djup uppdatering OTA
På minussidan:
– ingen möjlighet till köp
– hög leasingavgift
– snabbt sluttande tak i baksätet
– långsam snabbladdning
– stötig fjädring
– dålig på röstkommandon
Nio ET7 får 16 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 28 oktober 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Nio
Artikeln publicerad 29 oktober 2022