Polestar kämpar för att hålla näsan över vattenytan. Bilföretaget går sämre än planerat, men har nu kommit med sin första suv; den får bra mottagande av Dagens Nyheter, första tidning/aktör som testat Polestar 3.
Polestar – eller som bolaget formellt heter, Polestar Performance AB – har tappat rejält i värde på börsen, levererat betydligt färre bilar än planerat och blivit ordentligt omkörd av sin huvudägare, kinesiska Geely. Men det är ett kompetent företag, därtill svenskt med huvudkontor i Göteborg, som har en tydlig plan med nya modeller. Polestar 3 är den första helt egenutvecklade modellen, som inte är variant av Volvo. Polestar konkurrerar med kusinföretaget Volvos elbilar men också med Tesla och en del andra bilar.
Polestar 3 delar SPA2-plattform med bland annat Volvo EX90. Den är Polestars första suv, även om en del nog skulle kalla den halvkombi. Den lever dock upp till kraven på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, dragkrok med rejäl dragvikt, hög markfrigång och stor nog för minst fem personer.
Dagens Nyheter har testat Polestar 3 Long Range Dual Motor som ”de första icke Polestar-anställda i världen”. Den ger bilen nästan ”bäst-i-test”, 19 av 25 poäng. Den får högsta betyg (fem poäng) i kategorin köregenskaper, näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet, miljö och komfort samt lågt medelbetyg (två poäng) i ekonomi.
DN summerar i rubriken, ”Tredje modellen från Polestar har (nästan) alla rätt”, och börjar ingressen med ”Sällan har en bil känts så rätt redan vid första provkörningen.” DN håller öppet för att Polestar 4 – som byggs på Geely-plattformen SEA, har större motorstyrka, 22 kW-hemmaladdning, är billigare och bara marginellt mindre – kan vara ett bättre val.
Polestar 3 finns i två versioner: fyrhjulsdrift med lång räckvidd (Long Range Dual Motor) och fyrhjulsdrift med lång räckvidd och höjd motorstyrka (Long Range Dual Motor Performance). Den här artikeln handlar om Polestar 3 Long Range Dual Motor.
Jag har skrivit fyra artiklar om Polestars elbilar på Jörgensval.se: Nya Polestar 2 bra val (15 oktober 2023), Nya Polestar 2 klart bättre (30 september 2023), Polestar 2 i ny version (24 december 2021) och Polestar mot nollutsläpp (11 november 2021).
Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd åtta år, lack två år, vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Priset för Polestar 3 Long Range Dual Motor är från 970 000 kronor. Det finns åtskilliga tillval, som gör bilen dyrare.
DN nämner inte uttryckligen några konkurrenter till Polestar 3 Long Range Dual Motor, men nämner i förbifarten BMW iX och Audi Q8 e-tron samt kommande Polestar 4.
I sammanställningen nedan utgår jag från Polestar 3 Long Range Dual Motor, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ fina köregenskaper
+ finns inte ”någon bil i den här storleken som kan matcha Polestar 3 när det kommer till styrkänsla”
+ luftfjädring och adaptiva stötdämpare, som är fast och kontrollerad
+ mycket bra vid körning på halt underlag
+ mycket bra baksäte, med lätt bakåtlutad och bekväm soffa, gott om takhöjd och långt benutrymme
+ lång räckvidd
+ hög markfrigång
+ ”suvkänslan är inte närvarande”
+ terrängegenskaper genom hög markfrigång och fyrhjulsdrift
+ mycket snabb
+ sportiga köregenskaper
+ bildskärm är lättnavigerad, snygg och snabb
På minussidan:
– dyr
– ”inte senaste laddtekniken”
– litet bagageutrymme
Polestar 3 Long Range Dual Motor får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 13 januari 2024 (bakom betalvägg).
Läs hela artikeln på Polestar 3 bra val!
Text och foto:
Jörgen Bengtson