Renault 5 E-Tech finns nu på den svenska marknaden. Den har en rejäl fjäder i hatten: Årets bil 2025.

Renault var pionjär med elbilen Zoe, hamnade sedan på efterkälken men kommer nu starkt med elbilsversioner av klassiska Renault Mégane, Renault Scenic och nu senast Renault 5.

Renault 5 har en lång historia. Den lanserades 1972 som en billig småbil och kom sedan i nya versioner till 1996, såld i nio miljoner exemplar. Den blev en älskad folkbil i Frankrike.

Renault 5 E-Tech byggs på ren elbilsplattform i franska Douai, där Renault också tillverkar batterierna. Elmotorn och tillhörande komponenter byggs i franska Cléo. De allra flesta underleverantörer finns på nära fabrikerna. Renault marknadsför bilen som en i högsta grad europeisk bil.

Renault 5 E-Tech finns i tre varianter: Renault 5 med litet batteri på 40 kWh, 70 kW/95 hästkrafter, hk, och räckvidd på 31,2 mil; Renault 5 med stort batteri på 52 kWh, 90 kW/120 hk och räckvidd på 41 mil; Renault 5 på 52 kWh, 110 kW/150 hk och räckvidd på 41 mil. Till detta kommer olika utrustningsnivåer. Denna artikel handlar om Renault 5 E-Tech 52 kWh och 150 hk.

Renault är en liten halvkombi och ingen suv.

Jag har skrivit 14 artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Renault Scenic E-Tech bra elbilsval (26 december 2024).

Dagens industri har testat Renault 5 E-Tech 52 kWh och 150 hk. Tidningen ger den 20 av 25 poäng, som vi tolkar som ett svagt bäst-i-test. Dagens industri delar ut delbetyg. Bilen får högsta betyg (fem poäng) i bilkänsla, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort och ekonomi samt medelbetyg (tre poäng) i säkerhet.

Dagens industri sammanfattar sin uppfattning om Renault 5 E-Tech 52 kWh och 150 hk i rubriken: ”Årets charmtroll får bilvärlden på fall”.

Dagens Nyheter har testat Renault 5 E-Tech 52 kWh och 150 hk som förproduktionsbil och ger den 20 av 25 poäng i test, som jag skrev om 19 oktober 2024. Högsta Växeln gav den högsta betyg, 5 av 5 poäng, som jag skrev om 10 oktober 2024.

Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Priset för Renault 5 E-Tech 52 kWh och 150 hk är från 349 900 kronor med tillbehörspaketet Evolution, 399 900 kronor för Techno och 409 900 kronor för Iconic five. Tillbehörspaket gör versionerna väsentligt dyrare.

Jag saknar en del på Renault 5 E-Tech 52 kWh och 150 hk: snabbare snabbladdning, värmepump som standard, högre dragvikt, främre lastutrymme (frunk) och möjlighet till taklast.

Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter till Renault 5 E-Tech 52 kWh och 150 hk: Citroën ë-C3, ”Prispressad elbil, bekväm och rymlig”; Mini Cooper E, ”Given konkurrent. Lika charmig, lika opraktisk.”; Volvo EX30, ”Större och med suvig, men fortfarande kompakt.”

I sammanställningen nedan utgår jag från Renault 5 E-Tech 52 kWh och 150 hk, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”liten, kvick och charmig”
+ tillräckligt snabb i starten
+ låg tyngpunkt ger goda köregenskaper
+ hårt inställt chassi men ingen stötig gång
+ tar kurvorna bra
+ tyst
+ ombonad känsla i kupén
+ två stora skärmar, varav en vinklad mot föraren
+ lättskött operativsystem Android Automotive
+ ström från bilen, batteribank, V2L
+ dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G)

På minussidan:
– många spakar på ratten som det är svårt att komma överens med
– testade bilen utan värmepump och kort räckvidd
– dålig säkerhet, betyg fyra av fem i Euro Ncap
– litet baksäte
– litet bagageutrymme
– inte för långresande
– långsam snabbladdning
– skralt utrustad grundversion

Renault 5 E-Tech 52 kWh och 150 hk får 20 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 31 januari 2025 (bakom betalvägg).

Läs hela artikeln på Renault 5 E-Tech bra val!

Jörgen Bengtson
Foto: Renault