Tyska BMW har kommit offensivt med flera elbilar. Gemensamt för dem, vare sig de är byggda på renodlad elbilsplattform eller fossilbilsplattform, är att det är utmärka elbilar. Men så var det priset, som för den utmärkta BMW iX M60 är långt högre än de flesta kan lägga på en elbil.
BMW iX M60 är byggd på fossilbilsplattformen CLAR. Den är i nästa alla avseenden en mycket bra elbil, därtill en fyrhjulsdriven suv som kan dra 2 500 kilogram.
Dagens PS Högsta Växeln har testat bilen och summerar: ”BMW iX M60 lyckas med konststycket att vara en prestanda-suv där komforten inte äventyras.” Den får också näst högsta betyg i testet, 4,5 av 5 poäng.
Här är lite fakta om BMW iX M60 med fyrhjulsdrift:
Snabbladdningen är på 195 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.
Batteriets storlek är 105,2 kWh netto och 111,5 kWh brutto, räckvidden 56,1 mil (WLTP). Förbrukningen är 2,17–2,47 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,8 sekunder. Toppfarten är 250 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är 500 liter, med nedfällda baksäten 1 750 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk), trots storlek och pris.
BMW iX M60 har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 2 500 kilogram.
Bilen har mängder av förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans, autobroms, trötthetsvarnare, dödavinkelvarnare och kollissionsvarnare.
Priset för BMW iX M60 är från 1 390 000 kronor. BMW anger inget privatleasingpris. Om man vill ha olika tillägg ökar det redan höga priset ytterligare.
Vilka bilar konkurrerar BMW iX M60 med? Dagens PS Högsta Växeln nämner inga konkurrenter, men man kan misstänka att Tesla Model Y Performance och Tesla Mode X Performance är konkurrenter.
Bilen finns även med mindre batterier och tvåhjulsdrift.
I sammanställningen nedan utgår jag från BMW iX M60 med fyrhjulsdrift, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ fyrhjulsdriven suv som är sportbil
+ snabb
+ tyst
+ lättmanövrerad
+ mycket bra luftfjädring
+ mycket snabb acceleration
+ ombonad interiör
+ hög säteskomfort
+ mycket bra ljudsystem
+ syntetiska motorljud för olika körlägen
På minussidan:
– tung
Testet publicerades på Dagens PS Högsta Växelns webbplats 17 november 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: BMW
Artikeln publicerad 27 november 2022