Smart #1 är en liten elbil, men är modellen lika smart som namnet säger? Dagens industri har testat Smart #1.
Dagens industri dissar gamla Smart, senare omdöpt till Smart fortwo, en bil för två personer; den ”såg ut som en låda på hjul”. Nu kallar tidningen Smarts nya modeller – vilka är små men stora nog för två sätesrader och bagage – för ”nära släkt med Volvo EX30 och rymliga nog för den lilla familjen”. Bilen delar också SEA-plattform med Volvo EX30 och Zeekr X.
Elbilen Smart är sedan 2019 samägt av Mercedes-Benz och kinesiska Geely Holding. Tidigare var det ett samarbete mellan klocktillverkaren Swatch och Mercedes-Benz. Namnet speglar detta: ”S” som i Swatch, ”m” som i Mercedes, ”art” som konst.
Nu har Smart vuxit och finns i två modeller: Smart #1 och Smart #3. Smart #1 finns i flera versioner: Smart #1 Pro, Smart #1 Pro +, Smart #1 Premium, Smart #1 Pulse AWD och Smart #1 Brabus AWD. Alla utom instegsmodellen har större batteri och räckvidd (40–44 mil), men också högre pris, från 419 000 kronor för Smart #1 Pro till 534 900 kronor för Smart #1 Brabus AWD.
Smart kallar bilen suv, vilket den är i versionen AWD med kraftfull motor, fyrhjulsdrift, plats för fem personer och möjlighet till dragkrok med 1 600 kilograms dragvik. Bagageutrymmet är dock litet.
Dagens industri har testat Smart #1. Den ger bilen 18 av 25 poäng; den får inte toppbetyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort och säkerhet samt medelbetyg (tre poäng) i ekonomi och bilkänsla. Betyget räcker inte till ”tummen upp”, eftersom pris/andrahandsvärde och bilkänsla drar ner omdömet.
Dagens industri summerar: ”Rund cityklassiker i större kostym.”
Tidningen nämner fyra specifika konkurrenter till bilen: Renault Scenic, ”Årets bil 2024. Större, mer praktisk och mer konventionell elbil”; Tesla Model 3, ”Jo faktiskt. Längre räckvidd, större utrymmen, men inte så mycket dyrare”; Volvo EX30, ”En mycket nära släkting, mer avskalad interiör, och ironiskt nog mindre än Smart”; Zeekr X, ”lyxigare och mer ombonad”.
Jag har haft tre artiklar om Smarts elbilar på Jörgensval.se: Smart inte så smart val (21 januari 2024), Smart elbil når inte ända fram (15 januari 2023) och Smart elbil för två (4 november 2022).
Här är fakta om Smart #1 Pro.
√ Bilen är en suv – dock bara i de två dyrare versionerna.
√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 272 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 345 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP med högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 150 kilowatt, kW, i 400-voltssystem; den laddar från 10 till 80 procent på cirka 27 minuter. Växelströmsladdningen är 22 kW. Bilen har inte Plug & charge.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 66 kilowattimmar, kWh, brutto och 62 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,7 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 33 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,7 sekunder.
√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 1 863 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 323 liter, med nedfällda baksäten 986 liter. Bilen har utrymme under lastgolvet (durken). Bilen har ett minimalt bagageutrymme på 15 liter under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 600 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.
√ Priset för Smart #1 är från 419 900 kronor. Det finns gott om tillval, som ökar priset.
I sammanställningen nedan utgår jag från Smart #1 Pro, som jag tolkar att testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ”kul körning”
+ ”bra känsla bakom ratten”
+ godkänd snabbladdning
+ bekvämt baksäte
+ rymligare än Volvo EX30
+ praktisk användbarhet, bättre komfort och riktig bilkänsla jämfört med tidigare Smart
+ bagageutrymme för laddkabel under huven (frunk)
+ bra formspråk
+ ”lekfull interiört”
+ instrumentering framför ratten
På minussidan:
– kort räckvidd
– litet bagageutrymme
– märkliga proportioner
– obekväma framstolar med kort sittdyna
– relativt dyr och osäkert andrahandsvärde
Smart #1 får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 12 april 2024 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 15 april 2024