De europeiska biltillverkarna är satt under mycket stark press från kinesiska producenter. Volkswagen gjorde nyligen upp med fackföreningarna om nedskärningar och effektiviseringar, som var långt ifrån vad ledningen ville. Kanske visar Stellantis med Citroën ë-C3 att det går att möte kineserna med både billiga och bra elbilar.
Citroën levererar med ë-C3 en rimligt bra elbil, som i grundversionen kostar 299 990 kronor. Citroën kallar bilen ”den första prisvärda europeiska elbilen”.
Citroën ë-C3 gör inte anspråk på att ha vare sig lång räckvidd, vara speciellt snabb eller vara en suv. Formspråket är dock suv-inspirerat. Men någon suv är det inte, trots marknadsföring. Bilen saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka och dragkrok med rejäl dragvikt, även om den rymmer fem personer, har för sin storlek stort bagageutrymme och rimligt hög markfrigång (16,3 centimeter).
Citroën C3 är fjärde generationen sedan 2002. Den finns som både bensin-, hybrid- och elbil. Det vilket betyder att elbilen bygger på en kombinationsplattform (STLA Smartcar) och inte en renodlad elbilsplattform, med de fördelar detta innebär.
Citroën ë-C3 finns i två versioner: instegsversionen kallad You och högre nivån kallad Max. Den här artikeln handlar om Citroën ë-C3 You.
Högsta växeln har testat Citroën ë-C3 You (2025). Den ger bilen 4,5 av 5 poäng, vilket vi tolkar som ett ”bäst i test”. Högsta växeln delar inte ut delbetyg, utan ett sammanhållet betyg i halvsteg.
Högsta växeln säger i rubriken: ”Citroën ë-C3 – en billig elbil på riktigt”. I summeringen säger den: ”Citroën ë-C3 är en prisvärd och komfortabel elbil med 320 km räckvidd och smart design som balanserar enkelhet och kvalitet som känns desto mognare än vad prislappen ger nys om.”
Dagens Nyheter har testat Citroën ë-C3 Max och ger den 18 av 25 poäng,. Högsta växelns betyg motsvarar 22,5 i DN:s betygsskala.
Vi har skrivit fem artiklar om Citroëns elbilar på Jörgensval.se, där den senaste är Citroën ë-C3 Max prisvärd (3 augusti 2024).
Här är fakta om Citroën ë-C3 You (2025):
√ Halvkombi.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 113 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 120 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Förväntas inte få högsta säkerhetsbetyg i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 100 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 32 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW (Max).
√ Har inte plug & charge men autocharge.
√ Har inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Har inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/LFP) brutto 45 kilowattimmar, kWh, och netto 44 kWh.
√ Blandad körning 1‚86 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 32 mil WLTP.
√ Toppfart 135 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 11,5 sekunder.
√ Tomvikt 1 491 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 494 kilogram.
√ Lastutrymme 310 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten: 1 200 liter.
√ Lastutrymme under golvet.
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 550 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd/bredd med speglar/höjd: 402 x 181 x 158 centimeter.
√ Relativt få förarstödssystem.
√ Ingen nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Citroën ë-C3 You från 299 990 kronor och för Citroën ë-C3 Max från 344 990 kronor. Det mesta ingår i respektive pris.
Högsta växeln nämner inga konkurrenter till Citroën ë-C3.
Jag saknar en del på Citroën ë-C3 You: ström från bilen/batteribank (V2L), lastutrymme under huven (frunk) om än bara för laddkabel, nätuppdatering (OTA), dragkrok med högre dragvikt, vindrutevisning (HUD) som tillval och längre räckvidd som tillval.
I sammanställningen nedan utgår jag från Citroën ë-C3 You, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ billig
+ prisvärd
+ rimlig räckvidd
+ bantad på rätt saker
+ luftvärmepump
+ attraktiv design
+ bekväma säten fram och bak
+ ”byggkvaliteten känns solid och hållbar”
+ rymligt baksäte
+ stort bagageutrymme
+ instrumentpanelen ovanför ratten
+ Apple CarPlay och Android Auto
+ fäste för mobil med app som integrerar mobil med bilen
+ vuxen körkänsla
+ tyst
+ acceleration tillräcklig jämfört med liknande bensinbilar
+ bra komfort
+ mjuk fjädring hanterar ojämnheter i vägen bra
+ ratt- och stolsvärme (ingår i Max)
På minussidan:
– inget justerbart svankstöd på förarstolen
– dörrpaneler och instrumentbräda av hårdplast
– enkel inredning
– saknar lekfullhet
– långsam styrning
– “chassit lutar märkbart i kurvorna”
Citroën ë-C3 You får 4,5 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på webbplatsen Högsta växeln 23 december 2024.
Jörgen Bengtson
Foto: Citroën
Artikeln publicerad 23 december 2024