Folkabussen som elbil tar biltestarna – och snart också bilpubliken, vågar jag lova – med storm. Inom loppet av en vecka har de tre stora morgontidningarna testat och betygsatt Volkswagen ID Buzz.
Svenska Dagbladet tycker om vad tidningen ser: ”Att köra minibuss har nog aldrig varit så roligt”. Rubriken talar om ”häftiga folkabussen”.
Volkswagen ID Buzz bygger på samma plattform som koncernens övriga nya elbilar.
Volkswagen ID Buzz finns än så länge som femsitsig version och skåpbilen Cargo. Nästa år kommer den som sjusitsig minibuss, minihusbilen California, fyrhjulsdriven version med dragvikt på 1 300 kilogram och helt säkert i mängder av specialversioner.
ID Buzz har än så länge medelstort batteri (77 kW), men kommer med både stort (cirka 90 kWh) och mindre (58 kWh).
Minibussen med fem sätern har bagageutrymme på 1 121 liter. Den har dragvikt på 1 000 kilogram.
Volkswagen redovisar varken pris, räckvidd (WLTP), förbrukning eller acceleration.
SvD ser två huvudkonkurrenter, varav bara en är elbil: Citroën Ë-spacetourer (el) och Volkswagen Sharan.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volkswagen IB Buzz i femsitsig version, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ bekväm sittposition
+ rolig att köra
+ supersnabbladdning på 170 kW
+ ”plug and charge” som gör snabbladdning enkel
+ eluttag (V2L)
+ förberedd för att leverera el till nätet (V2G)
+ elektrisk skjutdörr
+ lekfull inredning
På minussidan:
– väl lång laddtid för att ha laddning på 170 kW
– undermåligt infotainmentsystem
– inget ”campingläge” eller ”hundläge” som i Tesla
– bristande innovation
Volkswagen ID Buzz får 24 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 12 mars 2022.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 19 mars 2022