Dagens industri hyllar på fyra sidor Tesla Model Y i sin bilaga Weekend den 15 oktober 2021: ”Y – smartast i familjen”. Di har invändningar men konstaterar att det finns ”inget märke som är i närheten när det gäller räckvidd i kombination med enkel och snabb laddning”.
Tesla har redan från början byggt alla bilar på en ren elbilsplattform. Det ger företaget ett övertyga mot andra producenter. Sedan gäller det att hantverksmässigt bygga bra bilar, och där har Tesla haft brister.
Tesla Model Y får inte toppbetyg i testet. Trots det uppmanar Di konkurrenterna – där man i första hand nämner Audi Q4 e-Tron Quattro, Ford Mustang Mach-E och Kia EV6 AWD – ”ta efter Tesla, och gör det genast”, sannolikt syftande på laddnätverket och enkelheten med att ladda Tesla.
Priset för Tesla Model Y med fyrhjulsdrift och lång räckvidd är från 719 900 kronor före klimatbonusen på 70 000 kronor, enligt Di.
Bagageutrymmet är gigantiskt 854/2 100 liter med stort bagageutrymme fram (frunk) på 117 liter.
I sammanställningen nedan utgår jag från modellen med fyrhjulsdrift och lång räckvidd (long range), där jag summerar med min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ laddnätverket
+ supersnabbladdning på 250 kW
+ snabb: 0–100 km/t på 5 sekunder
+ toppfart: 217 km/t
+ operativsystem i toppklass
+ låg förbrukning: 1,69 kWh/mil
+ stort bagageutrymme
+ rymlig invändigt
+ sköna framstolar
+ räckvidd: 50,7 mil WLTP
+ släpvagnsvikt: 1 600 kilogram
+ mjukvaruppdatering över nätet av bilen (OTA)
+ kommer i version med sju säten
På minussidan:
– dyr
– inga instrument direkt framför föraren
– inget head-up-display (HUD) framför föraren
– dålig bakåtsikt
– stötig fjädring på dåliga vägar
– ingen Apple carplay eller Android auto
Tesla Model Y får 20 av 25 poäng i betyg.
Det finns i år tre helelektriska SUV-bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5. Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor – däribland Audi e-Tron, BMW iX och Tesla Model X – och billiga SUV:ar som MG Marvel R Performance AWD, som dock har låg dragvikt.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 17 oktober 2021
Uppdaterad 17 oktober 2021