Volvo har hamnat så på efterkälken med elbilar, att många börjat tvivla på Volvo. Nu lanserar Volvo sin första renodlade elbil, Volvo C40 Recharge, och får gott mottagande av kritikerkåren. Svenska Dagbladet tycker att ”Volvos nya elbil väcker habegär” och ger den högt betyg i tidningens test.
Priset är 689 900 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor. Volvo lockar inte med någon billig privatleasing, för den är 7 790 kronor mer månad och då bara för 1 000 mil per år. Men till skillnad från Volvos tidigare bilar och flera andra elbilar i premiumklassen, är det mesta inkluderat i priset. Tillvalen är i princip bara premiumlackfärger, lyxigare textilinredning, tonade rutor, 20-tumshjul och dragkrok.
Försäljningen sker över nätet. Men protester mot detta fick Volvo att också erbjuda bilen via sina återförsäljare.
Volvo C40 Recharge kommer framöver i en billigare version, med framhjulsdrift och hälften så många hästkrafter.
Trots att Volvo C40 Recharge är företagets första renodlade elbil, är eldelarna identiska med XC40-modellen. Men C40 är mer aerodynamisk och får därför 2,6 mil längre räckvidd. Den är dock inte mer än 44,4 mil.
SvD ser två huvudkonkurrenter: Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro och Tesla Model Y.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo C40 Recharge med fyrhjulsdrift som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ snabb acceleration: 0–100 km/t på 4,7 sekunder
+ släpvagnsdragvikt: 1 800 kilogram
+ enpedalskörning som anpassar sig till körsituationer och hastighet
+ ”lyxig och solid”
+ ”körkänslan är förfinad”
+ bra fjädring
+ fyrhjulsdrift
+ bra navigationssystem och pekskärm
På minussidan:
– dyr
– förbrukning: 2,23 kWh per mil
– räckvidd: 44,4 mil WLTP
– lång laddtid: 10–80 procent på cirka 37 minuter
Volvo C40 Recharge får 30 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet den 10 december 2021.
Det finns 2021–2022 tre helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-Tron, BMW i4 M50, iX xDrive 40 och xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som helt eller delvis hör till suvsegmentet.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 10 december 2021