Under tre dagar är jag på nordiskt elbilstoppmöte utanför Oslo, Nordic EV Summit. Jag är här som representant för Elbil Sverige, den svenska elbilsorganisationen som jag sitter i styrelsen för. Jag kommer att rapportera från elbilsmässan, med några nedslag i framtiden, nutiden och dåtiden, både i form av inlägg och artiklar.
Vi börjar med nutiden, med blick på framtiden. Vad är då inte lämpligare än titta på vad som händer i och med Polestar!
Polestar är hälftenägt av Volvo Cars.
Polestar är ett svenskt företag, med huvudkontor i Göteborg, hälftenägt av Volvo Cars. Min kollega från Elbil Sverige, Göran Fredriksson, och jag fick en pratstund med Polestars verkställande direktör, tysken Thomas Ingenlath.
Han visar Polestars designbil, Polestar Precent, i bakgrunden på bilden. Polestar Precent visar hur kommande Polestarbilar kommer att se ut: smäcker front utan grill, kameror istället för backspeglar, kamera istället för bakruta och renodlad elbilsplattform.
Utvecklingen sker parallell med Volvo Cars, men det är inte mycket gemensamt med syskonet eller kusinen Volvo mer än den dedikerade elbilsplattformen.
Polestar 3, Polestar 4 och Polestar 5 kommer under cirka tre år framöver, med start 2022. Men när kommer mer specifikt den nya SUV:en, Polestar 3?
Jag ställer frågan till Thomas Ingenlath om den kommer till den norska och svenska marknaden först den 31 december 2022?
– Vi kommer inte att förstöra er julhelg, säger han och ler.
Det blir alltså tidigare, men inte besked om när, kan alltså bli under december 2022. Tekniska specifikationer vill han inte avslöja. Dock tror jag att vi kan se fram mot en riktig Teslautmanare. Den som väntar till Polestar avslöjar mer detaljer, får se vad vi har att vänta.
Text och foto:
Jörgen Bengtson