Japanska Nissan var tidig och framgångsrik med elbilen Leaf, som kom 2010. Men sedan hände inget. Nu tar Nissan ny sats, investerar motsvarande 161 miljarder kronor i elektrifiering under de kommande fem åren, satsar på femton helelektriska bilar och åtta laddhybrider. Nissan har målet att hälften av bolagets försålda bilar 2030 ska ha eldrift i någon form.
Detta presenterade Nissan den 29 november 2021. Nissan har fokus på Europa, där Nissan räknar med att över 75 procent av försäljningen ska vara elbilar 2027.
År 2020 var tio procent av Nissans globala försäljning el- eller hybridbilar. Nu skruvar företaget upp målet till att vara koldioxidneutrala under bilarnas livscykler från 2050 – något som Polestar har som mål att bli redan 2030.
En nyckel till elbilssatsningen är lägre batteripriser. Nissan räknar med att sänka batterikostnaden med 65 procent till 2030, bland annat genom att utveckla så kallade fastfasbatterier, på engelska solid state battery. Dessa har flera fördelar: snabbare laddning (laddtiderna ska minska med en tredjedel), högre energidensitet (mer laddning per kilogram) och mer brandsäkra.
De nya batterierna har inget kobolt. Problemet är att de än så länge är dyrare att tillverka än litiumjonbatterier.
Nissan räknar med att lansera de första fastfasbatteribilarna 2028, med en pilotanläggning redan 2024.
Den revolutionerande fastfasbatteritekniken är bilvärldens ”heliga graal”. Nästan alla biltillverkare hoppas på den, men hittills har ingen lyckats producera fastfasbatterier i stor skala. Det återstår att se om Nissan blir en vinnare i detta.
Samtidigt som Nissan presenterade sin kommande elbils- och fastfasbatterisatsning, visade företaget upp flera nya konceptbilar, varav en är den på bilden. Det var just konceptbilar, alltså inga produktionsfärdiga bilar.
De kommande bilarna bygger på den renodlade elbilsplattformen CMF-EV, som Nissan utvecklar i samarbete med Renault.
Jörgen Bengtson
Foto: Nissan
Artikeln publicerad 29 november 2021