Audi är duktig på elbilar. Ett tag var Audi den enda elbilsutmanaren till Tesla. Nu utmanar både Tesla och kinesiska tillverkare med lägre priser och nästan lika hög kvalitet.
Audi har kommit med nya elbilsversioner av e-tron, som ger bra valuta för pengarna, men ändå kostar mycket. Den här artikeln handlar om begagnade Audi Q4 35 e-tron. Bilen kom 2021 och har Audis första elbilsplattform, MEB. Tidigare såldes Q4 i 35-, 40-, 45- och 50-utföranden, i dag enbart i 45- och 55-utföranden med olika utrustningspaket.
Jag har haft flera artiklar om Audis elbilar på Jörgensval.se: Audi Q8 55 e-tron får fullpott (16 augusti 2023), Toppbetyg: Audi Q8 55 e-tron (21 april 2023), Audi e-tron blir Q8 e-tron (24 december 2022), Audi e-tron kommer tillbaka (20 december 2022), ”Audi Q4 Sportback e-tron godbit” (4 september 2022), Audi bästa kompromissen (22 oktober 2021) och Audi dumpar fossilbilar (29 juni 2021).
Dagens Nyheter har testat Audi Q4 35 e-tron som begagnad bil och ger inget betyg. Däremot får den ett gott omdöme: ”Audin som kan bli ett bra första steg in i elbilsvärlden”. Den varnar dock för köp av billigaste versionen och råder köparen att rikta in sig på Proline eller S Line. Bäst köp är den uppdaterade versionen som kom i slutet av 2023, har större batteri, snabbare laddning, bättre chassiegenskaper, bättre styrrespons och uppdaterade förarassistanssystem.
Dagens Nyheter manar bilköparen att inspektera bakhjulen på bakhjulsdriven version eftersom de slits extra mycket, kolla tolvvoltsbatteriet så det inte tjänat ut, kolla pris och försäkringspremie.
Audi kallar bilen en suv, vilket den bara är i versionen med fyrhjulsdrift och kraftfull motor. Den har rimligt bagageutrymme och möjlighet till dragkrok, dock med låg dragvikt.
Dagens Nyheter nämner två uttryckliga konkurrenter till Audi Q4 35 e-tron: Škoda Enyaq, ”ungefär lika kompetent men billigare och mindre flärdfull är Skoda Enyaq som föddes ett modellår tidigare än Q4 e-tron”; Volkswagen ID.4, ”är en betydligt folkligare och aningen billigare version av Audi Q4 e-tron, men bygger på samma plattform.”
Här är fakta om Audi Q4 35 e-tron:
√ Bilen är en suv – i versionen med fyrhjulsdrift.
√ Bilen har bakhjulsdrift, motor på 170 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 310 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är hög. Bilen har testats i Euro NCAP med högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 118 kilowatt, kW, i 400-voltsystem. Växelströmsladdningen är 7,2 kW. Bilen har Plug & charge.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 55 kilowattimmar, kWh, brutto och 52 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,7–1,9 kWh per mil WLTP beroende på version.
√ Räckvidden är 30,8–34,1 mil WLTP beroende på version.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 9 sekunder.
√ Toppfarten är 160 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 1 965 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 520 liter, med nedfällda baksäten 1 490 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under durken. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 000 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har i senare versioner nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har instrumentpanel framför ratten men ingen vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Android auto i senare versioner.
√ Garantierna är: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Audi Q4 35 e-tron är begagnat från 387 000 kronor (Blocket).
I sammanställningen nedan utgår jag från Audi Q4 35 e-tron, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ sköna stolar
+ bra stötdämpning
+ bra och rapp styrning
+ rymligt baksäte
+ ”fina vardagsprestanda”
+ fysiska knappar för klimatanläggning
På minussidan:
– långsam snabbladdning
– litet bagageutrymme
– snålt utrustad i basversionen
– ingen värmepump i basversionen
– svag motorstyrka
– bagageutrymme i minsta laget
– enbart 60/40-fällning i bagageutrymmet
– ”touchfunktionen på knapparna på ratten är inte den bästa”
– startknapp och växelväljare på ”yta som känns väldigt skral i övrigt”
Begagnade Audi Q4 35 e-tron får inga poäng i testet.
Bilden visar en senare version av Audi Q4 e-tron.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 11 maj 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Audi
Artikeln publicerad 11 maj 2024