Spanska Seat har börjat tillverka elbilar, med lite sportigare stuk, mer prestanda och under namnet Cupra. Första helelektriska bilen, Cupra Born, finns nu på den nordiska marknaden.
Dagens PS Motor har testat bilen Cupra Born e-Boost 58, som har 27 extra hästkrafter jämfört med VW ID.3. Den finns med två batteristorlekar, ”58” står för det mindre batteriet. Dagens PS Motor är tydlig i sitt omdöme:
”Är Cupra Born egentligen bara en Volkswagen ID.3 med lite skönhetsoperationer och en annan frisyr? Svaret på det är, ja.”
Det betyder dock inte att Cupra Born är en dålig bil; den har små finesser som sticker ut. Framför allt öppnar den nog Spanien och andra delar av Sydeuropa för elbilar, där Seat är ett stort märke.
Cupra Born e-Boost delar MEB-plattform med syskonet Audi, VW och Škoda. Tillverkningen sker inte i hemlandet Spanien, utan i tyska Zwickau. Det är samma plats, där VW-syskonen ID produceras.
Här är lite fakta om Cupra Born e-Boost 58 med bakhjulsdrift.
Snabbladdningen är på 120 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.
Batteriets storlek är 58 kWh och räckvidden 41,7 mil; bilen finns också med större batteri (77 kWh) och räckvidd på 54,5 mil. Förbrukningen är 1,65 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,6 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 385 liter, med nedfällda baksäten 1 267 liter.
Cupra Born e-Boost finns inte med dragkrok och fyrhjulsdrift, trots att MEB-plattformen finns med fyrhjulsdrift.
Cupra Born e-Boost har förarstödssystem som adaptiv farthållare, olika varningsfunktioner och parkeringshjälp.
Priset för Cupra Born e-Boost 58 är från 499 900 kronor före miljöbonus för inköp. För den som vill ha extrautrustning ökar priset. Privatleasing startar på 3 695 kronor per månad med förhöjd avgift på 10 000 kronor första månaden. Bilen med större batteri (77 kWh) och 135 kW-laddning kostar 531 900 kronor, men rymmer då bara fyra personer.
Dagens PS Motor nämner en specifik konkurrent till Cupra Born e-Boost: VW ID.3
I sammanställningen nedan utgår jag från Cupra Born e-Boost 58, som har det lilla batteriet på 58 kWh, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ elegant design och mer aggressivt yttre
+ stor skärm plus liten skärm bakom ratten som visar hastighet, växelval och färdinformation
+ stor och tydlig head-up-display
+ pigg i stadstrafik
+ god väghållning
+ låg ljudnivå i kupén
På minussidan:
– liten skärm bakom ratten
– svåranvända touchreglage på ratten
– lite seg vid omkörningar på motorväg
Cupra Born e-Boost får 3 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Dagens PS Motors webbplats 11 september 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Cupra
Artikeln publicerad 15 september 2022