Henrik Fisker är en dansk designer och bilutvecklare. Fisker är också liktydigt med ett nytt elbilsmärke, Fisker Ocean, en spännande utmaning till alla suvar.
Henrik Fisker lanserade tidigare en egen bil, Fisker Karma, men företaget gick i konkurs. Han har dessförinnan också designat BMW Z8 och Aston Martin DB9. Nu kommer han igen med en riktigt spännande elbil, Fisker Ocean, med produktion hos kontraktstillverkaren Magna Steyr i Österrike, på egen elbilsplattform.
Dagens Nyheter har testat bilen. Betyget är gott, även om det inte är ”bäst-i-test”, bilen får 18 av 25 poäng. Den får näst högsta betyg (fyra poäng) i fyra av fem delmoment: säkerhet, miljö, komfort och ekonomi. Endast i köregenskaper får den lågt betyg (två poäng). Rubriken avslöjar att DN ändå tycker mycket om bilen: ”Hållbarhet och räckvidd i fokus för nya Ocean One”.
Fisker Ocean One är en lanseringsversion i upplaga på 5 000 exemplar. Sedan tar tre modeller vid: Ocean Sport med framhjulsdrift och räckvidd på 44 mil; Ocean Ultra med fyrhjulsdrift och räckvidd på 61 mil; Ocean Extreme, som i stort sett är samma som Ocean One, med fyrhjulsdrift och räckvidd på 70 mil. Fisker Ocean One, och rimligen också Extreme, har tre körlägen: Earth med enbart framhjulsdrift samt Fun och Hyper med fyrhjulsdrift.
Jag har skrivit en artikel om elbilen Fisker Ocean på Jörgensval.se: Fisker Ocean spännande nyhet (8 augusti 2023).
Priset för Fisker Ocean One (Ocean Extreme) är från 755 000 kronor. Ytterligare utrustning finns, som gör bilen dyrare. Instegsmodellen Ocean Sport kostar från 455 000 kronor, mellanmodellen Ocean Ultra från 615 000 kronor.
DN nämner inga specifika konkurrenter till Fisker Ocean One, men man kan anta att det är Tesla Model Y samt kommande Kia EV9 och Volvo EX90.
I sammanställningen nedan utgår jag från Fisker Ocean One, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ fin komfort
+ ”längst räckvidd i klassen”
+ snabb acceleration
+ fokus på hållbarhet, senast 2028 utan klimatavtryck
+ mycket stort, öppningsbart tak
+ solceller på taket (tillval)
+ billig
+ stående mycket stor skärm nära föraren, som kan fällas till liggande i stillastående
+ stora symboler på skärmen men små längre ner i hierarkin
+ fysiska knappar för temperatur, fläkt och ljud
+ platt lastgolv
På minussidan:
– ”orolig på vägen”
– röriga menyer
– ”törstigare än flera konkurrenter”
– ingen head-up-display och inga ventilerade stolar
Fisker Ocean One får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 23 september 2023 (bakom betalvägg).
Bilden är på Henrik Fisker med Fisker Ocean från elbilsmässan Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Läs hela artikeln på Fisker Ocean stark elbilsnykomling!