Amerikanska fossilbilstillverkare – Chrysler, Ford och General Motors – har varit mycket sena på elbilsbollen. Nu kommer Ford med en bra elbil, Ford Explorer, att döma av Dagens Nyheters test.

Ford började starkt med elbilsversionen av Ford Mustang, Ford Mustang Mach-e till. Nu kommer bolaget med en annan ikon som elbil, Explorer. Ford planerar att elektrifiera alla sina ikoniska bilar i Europa.

Ford har samarbete med Volkswagen. Det märks på växelspak, informationsskärm bakom ratten som reglage för värme och kyla samt framför allt samma renodlade elbilsplattform VW MEB. Samma plattform finns i Audi, Cupra, Škoda och Volkswagen.

Ford Explorer är en bra bil, men den saknar bland annat rejäl dragvikt, bagageutrymme under huven, ström från bilen (batteribank, V2L) och campingläge.

Ford Explorer finns i två versioner: tvåhjulsdrivna Ford Explorer RWD Extended Range och fyrhjulsdrivna Ford Explorer AWD Extended Range. Bilen finns också i två versioner med namnet Ford Premium: tvåhjulsdrivna Ford Premium RWD Extended Range och fyrhjulsdrivna Ford Premium AWD Extended Range. I vissa sammanhang kallas dessa bilar ”Long Range”. Till detta kommer olika utrustningspaket.

Bilen är en suv. Bilen uppfyller i sin fyrhjuldrivna version kraven på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och möjlighet till dragkrok, men där dragvikten är låg (1 000 kilogram i tvåhjulsdrivna och 1 200 kg i fyrhjulsdrivna versionen); fullt lastad är markfrigången 141 millimeter.

Ford Explorer borde kunna bli en populär bil i Sverige, men Ford har problem med få elbilar på marknaden.

Jag har tidigare skrivit några artiklar om Ford på Jörgensval.se: Ford F-150 ”elmonster på tre ton” (20 februari 2023), Är Ford F-150 värd priset? (17 februari 2023), Ford Mustang Mach-E – familjebil (18 december 2022), Mustang Mach-E i bättre version (12 februari 2022) och Älgtest fäller Ford Mach-E (29 september 2021).

Dagens Nyheter har testat Ford Explorer RWD Extended Range (som den kallar ”Long Range”), och gör – som jag tolkar det – ett tummen upp för bilen. Den får 20 av 25 poäng, varav högsta betyg (fem poäng) i miljö, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet och komfort samt medelbetyg (tre poäng) i ekonomi.

Tidningen summerar i rubriken: ”Ny Ford har amerikansk känsla med europeisk krydda”.


Garantier: nybil fem år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Grundpriset för Ford Explorer RWD Extended Range är från 539 900 kronor. Olika tillbehörspaket ökar priset rejält.

Dagens Nyheter nämner inga specifika specifika konkurrenter.

I sammanställningen nedan utgår jag från Ford Explorer RWD Extended Range, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ komfortabel
+ gott om förvaringsutrymmen
+ smart pekskärm
+ trådlös mobiltelefonladdning
+ uppvärmd ratt och framstolar
+ massage i förarstolen
+ trevlig att köra
+ god styrkänsla
+ mycket bra stötdämpning
+ snäll filhållningsvarnare
+ bra körställning även för långa
+ skönt och rymligt baksäte

På minussidan:
– brister i navigationssystemet
– värme- och kylreglage svårhanterliga
– ingen ”frunk”

Ford Explorer RWD Extended Range får 20 av 25 poäng i testet.

Läs hela artikeln på Ford Explorer bra elbilsval!

Testet publicerades i Dagens Nyheter 31 augusti 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Ford

Artikeln publicerad 2 september 2024

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *