Hyundai Inster spännande nyhet

De mindre och framför allt billigare elbilarna börjar komma inför 2025, då Europeiska Unionen (EU) skärper kraven på bilars utsläpp. En spännande nyhet är Hyundai Inster.

Sydkoreanska Hyundai Inster är en liten elbil med många positiva sidor – men brister i säkerhet. I Sydkorea heter modellen Casper och är byggd på samma plattform som Hyundai i10 och Kia Picanto, det vill säga en kombinationsplattform. I Europa borde bilen ha namnet Ioniq 2 eller Ioniq 3, men heter alltså Inster.

Hyundai och Kia är två syskon- eller kusinföretag, där Hyundai är störst internationellt men Kia störst i Sverige.

Hyundai Inster finns i två versioner: instegsversionen på 97 hästkrafter och 42 kilowattimmar, kWh, samt långräckviddsversion (long range) på 115 hästkrafter och 49 kWh. Till detta kommer olika utrustningspaket. Denna artikel handlar om Hyundai Inster Long Range, som Dagens Nyheter har testat.

Vi har haft 16 artiklar om Hyundais elbilar på Jörgensval.se, där den senaste var Ioniq 5 N annorlunda elbil (19 april 2024).

Dagens Nyheter har testat Hyundai Inster Long Range och gör, som vi tolkar det, ett försiktigt tummen upp för bilen. Hyundai Inster Long Range får 18 av 25 poäng. Dagens Nyheter delar ut delbetyg, där bilen får högsta betyg (fem poäng) i kategorin miljö och ekonomi, inget näst högsta betyg (fyra poäng), mittenbetyg (tre poäng) i köregenskaper och komfort samt lågt betyg (två poäng) i säkerhet.

Dagens Nyheter summerar i ingressen, ”Hyundai Inster är något av det charmigaste, smartaste och mest intressanta som har lanserats i bilvärlden på länge.”

Hyundai kallar bilen suv, vilket den inte är. Bilen saknar fyrhjulsdrift, har inte plats för fem personer och har inte möjlighet till dragkrok. Enda suv-kraven bilen uppfyller är stort bagageutrymme och rimligt hög markfrigång (17,8 centimeter).

Här är fakta om Hyundai Inster Long Range:
√ Mindre suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor på 115 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 147 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fyra sittplatser.
√ Dålig krocksäkerhet, tre poäng i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 120 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 29 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Ingen plug & charge eller autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) på 49 kilowattimmar, kWh, brutto och 46 kWh netto.
√ Blandad körning 1‚51 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 36,5 mil WLTP.
√ Toppfart 150 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 10,6 sekunder.
√ Tomvikt 1 418 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 402 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 280/351 liter beroende på baksätesinställning.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 059 liter.
√ Oklart om lastutrymme under golvet.
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Ingen dragkrok,
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd/bredd/höjd: 383 x 161 x 158 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Hyundai Inster Long Range är inte klart, men gissningsvis bir priset för instegsversionen Hyundai Inster från 299 900 kronor och Hyundai Inster Long Range från 329 900 kronor.

Dagens Nyheter nämner inga uttryckliga konkurrenter till Hyundai Inster Long Range. Till konkurrenterna hör rimligen: Cupra Born, Kia EV3, Škoda Elroq, Smart #3, Volvo EX30 samt VW ID.3 och VW ID.4.

Jag saknar en del på Hyundai Inster Long Range: plug & charge/autocharge, lastutrymme fram (frunk) för åtminstone laddkabel, dragkrok och bättre krocksäkerhet.

I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Inster Long Range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ charmig
+ påkostad
+ ”smart paketerad”
+ relativt rymlig
+ bra körställning
+ imponerande lastförmåga
+ sovmöjlighet genom att framstolarna är fällbara
+ integrerade mugghållare gör nästan framstolarna till soffa
+ alert acceleration
+ mer påkostad än syskonen Hyundai i10 och Kia Picanto
+ många stora förvaringsfack
+ rymligt baksäte
+ plant lastgolv

På minussidan:
– vindkänslig
– brister i riktningsstabilitet
– stor svängradie
– inte så smidigt som man kan tro
– dålig säkerhet med lågt betyg i Euro Ncap

Hyundai Inster Long Range får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 14 december 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Hyundai

Artikeln publicerad 18 december 2024