Mercedes-Benz presenterar med sin sedanmodell EQE 350+ den andra bilen byggd på ren elbilsplattform, EVA2. Den är en mindre version av lyxmodellen EQS. EQE är elbilsmotsvarigheten till E-klass. Skillnaderna mot EQS är relativt små. Den största är kanske att EQE har traditionell bagagelucka och EQS halvkombilucka.
EVA2-plattformen har flera fördelar: tar vara på elbilens möjligheter bättre än tidigare kombinationsplattformar, möjlighet till fyrhjulsstyrning och viss självkörande teknik. Både EQS och EQE kommer framöver som suv:ar. EQE kommer inom kort med ytterligare tre modeller, som samtliga har fyrhjulsdrift och större motorstyrka, upp till 687 hästkrafter.
Här är lite fakta om Mercedes-Benz EQE 350+:
Snabbladdningen är på 170 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW med tillval 22 kW.
Räckvidden är 56,7–65,4 mil (WLTP) och förbrukningen 1,59–1,87 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,4 sekunder och toppfarten 210 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 430 liter.
Bilen finns bara med bakhjulsdrift. Den finns med dragkrok, med dragvikt på 750 kilogram.
Mercedes-Benz EQE 350+ har förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent och fjärrparkeringsfunktion.
Bilen har nätuppdatering (OTA).
Priset är från 798 000 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor för inköp. Privatleasingpriset är från 9 095 kronor per månad för körsträcka på 1 000 mil per år.
Dagens Nyheter har testat Mercedes-Benz EQE 350+ och kallar den ”en kompetent vagn” med lång räckvidd, där ”+” i beteckningen står för just lång räckvidd.
DN nämner inga särskilda konkurrenter till bilen.
I sammanställningen nedan utgår jag från Mercedes-Benz EQE 350+, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ låg ljudnivå
+ stabil framfart
+ hög sittkomfort
+ bra fjädring
+ bra baksäte
+ lång räckvidd
+ batterigaranti 25 000 mil
På minussidan:
– dyr
– tveksam antispinnfunktion
– obekväma rattknappar
– brister i röststyrning
– mycket utrustning är tilläggsval
Mercedes-Benz EQE 350+ får 20 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter den 18 juni 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Mercedes-Benz
Artikeln publicerad 18 juni 2022