Kinesiska MG erbjuder attraktiva elbilar av den mindre storleken. MG har nu kommit med en ny version av halvkombin MG4, som bådar mycket gott. Den ger bland annat Volkswagen ID.3 tuff konkurrens – till ett pris som är nästan 100 000 kronor lägre.
MG4 Electric Long Range är en halvkombi med bakhjulsdrift. Den är därmed ingen suv, med kraftfull motor, fyrhjulsdrift, hög markfrigång och rejäl dragkroksvikt. Här finns syskonmodellen, MG ZS EV, som uppfyller kraven för kompakt suv. MG4 har vissa suv-drag och fördelen av att den är första MG, som är byggd på en renodlad elbilsplattform, MSP (Modular Scalable Platform); den ger bättre möjligheter än en kombinationsplattform, som tidigare MG-modeller har.
MG står historiskt för ”Morris Garages”, ett anrikt brittiskt bilmärke, grundat 1924. År 2007 köpte kinesiska staten MG och gjorde den till Kinas största biltillverkare, SAIC. MG har ambitionen att bli största elbilsmärke i Sverige.
MG-bilarna säljs via Hedin MG Sweden AB.
Jag har haft många artiklar om MG:s elbilar på Jörgensval.se: MG4 mycket bra elbil (6 november 2022), MG4 bra men inte topp i test (22 oktober 2022), MG5 kombi för prismedvetna (12 juni 2022), MG5 första elkombin (28 maj 2022), MG-elbil för folket? om MG5 (16 april 2022), Stark kines ännu starkare om MG ZS EV (31 januari 2022), Bra kines men litet bagage om MG Marvel R Performance (29 januari 2022), MG Marvel R prisvärd kines (31 oktober 2021), MG Marvel R snabb elbil (13 oktober 2021), Kina-MG med billig SUV (12 oktober 2021), MG billig elbil om MG ZS EV (26 september 2021) och MG billig elbil från Kina MG ZS EV (22 april 2021).
Gröna mobilister, tidigare Gröna bilister, har testat nya MG4 Electric Long Range med tilläggspaketet ”Luxury” och placerar den – som jag tolkar det – i bäst-i-test i kategorin små elbilar. Sajten avslutar sin omfattande test med mellanrubriken ”Succén nästan given”, där MG4 Electric Long Range framför allt slår konkurrenter som Volkswagen ID.3. Sajten noterar flera förbättringar på nya MG4 jämfört med föregångaren.
Här är lite fakta om MG4 Electric Long Range Luxury.
√ Bilen har bakhjulsdrift, motor på 204 hästkrafter och vridmoment på 250 newtonmeter (Nm).
√ Säkerheten är hög, med fem stjärnor i Euro NCAP.
√ Snabbladdningen är på 135 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har ström till extern enhet, ”powerbank”, V2L, på 2,2 kW.
√ Batteriets storlek är 61,7 kilowattimmar (kWh) netto och 64 kWh brutto. Förbrukningen är 1,66 kWh per mil WLTP. Räckvidden är 43,5 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,9 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är 350 liter, med nedfällt baksäte 1 165 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt på 500 kilogram.
√ MG4 har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Nybilsgaranti är sju år eller 16 000 mil, inklusive batterier och elektronik.
√ Priset för MG4 Electric Long Range Luxury är från 424 990 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns få tillvalspaket, eftersom MG säljer den topputrustade versionen ”Luxury” med stort batteri i Sverige.
Vilka bilar konkurrerar MG4 Electric Long Range Luxury med? Gröna mobilister nämner fem konkurrenter: Volkswagen ID3, ”mycket dyrare, lite bättre”; MG ZS EV, ”el-SUV:en till liknande pris”, Nissan Leaf, ”gamlingen i gänget, beprövad, småtrist”; Kia Niro EV, ”nya versionen kan bli klassvinnare”; Peugeot e-208, ”mindre, roligare”.
På plussidan:
+ pris, men inte längre lockpris på leasing
+ bra säkerhet
+ bra köregenskaper, även på dåliga vägar
+ bra kupéutrymmen
+ bra sittkomfort och ergonomi, även i baksätet
+ renodlad elbilsplattform
+ cool, egen design
+ 28 fack för förvaring i kupén
+ Apple CarPlay och Android Auto
+ möjlighet till sim-kort och wifi-zon för alla i bilen
+ tre usb-uttag och trådlös laddning
+ bra app som öppnar och hanterar bilen
+ nyckellös bil
+ möjlighet att ändra gasrespons, styrning och bromsåtervinning individuellt
+ låg förbrukning
+ rimligt lång räckvidd
+ rimligt snabb acceleration
+ värmepump
+ bakhjulsdrift
+ rattvärme
+ sätesvärme
+ led-lampor runt om
+ rimligt bra snabbladdning och destinationsladdning
+ har ström till extern enhet (V2L) på 2,2 kW
+ välutrustad grundversion (”Luxury”)
På minussidan:
– mycket dålig filhållningsassistent
– plottrig head-up-display och allmänt dålig instrumentering
– framstolar inte gjorda för långa personer
– litet bagageutrymme
– inga armstöd fram
– dålig sikt snett och rakt bakåt
– varken sollucka eller glastak, inte ens som tillval
– inget tredelat baksäte
– inget platt golv annat än i högt golvläge
– inget fack för laddkablar
– inget bagageutrymme under huven (frunk)
– låg dragvikt på dragkroken
– för små och ologiskt placerade touchknappar
– dåligt att bromskraftsåtervinning inte finns via paddlar på ratten
– ingen förkonditionering av batteriet vid laddning
– dålig planering av laddkontakten (vänster bakflygel)
– ingen heltäckande krockgardin eller krockkudden för förarens knän
– dåligt fungerande autostopp
Gröna mobilister har ingen poängsättning av testade fordon.
Testet publicerades på sajten Gröna mobilister 4 april 2023.
Jörgen Bengtson
Foto: MG
Artikeln publicerad 9 april 2023