Det finns få elbilar med tre stolsrader. Volkswagen ID. Buzz Pro är en sådan. Gröna Mobilister har testat den klassiska folkvagnsbussen för sju personer i eltappning och gör tuppen upp för den.
Från och med 2025 skriver jag inte om elbilar, som kostar över 549 999 kronor, med undantag för små transportbilar (lastbilar, flakbilar och pickuper), bilar med tre sätesrader och andra specialbilar. Volkswagen ID. Buzz Pro är en sådan bil.
Volkswagens ikoniska buss från 1950 finns sedan några år i eldriven version, Volkswagen ID. Buzz, både som personbil och hantverksbil. Till en början fanns det bara i femsitsig version. Nu finns den med längre hjulbas (25 centimeter längre) och sju säten, VW ID. Buzz Pro. Retrostuket genomsyrar minibussen. Många av elbussens tidigare brister – bara fem säten, ingen värmepump och ingen förvärmning av batteriet – är åtgärdade.
Volkswagen ID. Buzz delar helelektrisk plattform (MEP) med motsvarande personbilar från Audi, Cupra (Seat), Škoda och Volkswagen, även om den här är modifierad.
VW ID. Buzz finns i fyra versioner, VW ID. Buzz (kort), VW ID. Buzz Pro (lång), fyrhjulsdrivna VW ID. Buzz GTX (kort) och fyrhjulsdrivna VW ID. Buzz Pro GTX (lång) samt med olika utrustningspaket. Den här artikeln handlar om VW ID. Buzz Pro.
Gröna Mobilister har testat sjusitsiga VW ID. Buzz Pro. Sajten sätter inget betyg, men vi tolkar omdömet som klart godkänt.
Gröna Mobilister summerar i artikeln: ”…en sympatisk minibuss som ger förhållandevis mycket bil för pengarna”.
Vi har haft 29 artiklar om Volkswagens person- och transportbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är VW ID. Buzz Cargo kommer starkt (221009).
Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Pris för VW ID. Buzz Pro från 659 900 kronor. Olika tillvalspaket gör bilen väsentligt dyrare.

Gröna Mobilister nämner sju konkurrenter til sjusitsiga VW ID. Buzz Pro: Citroën ë-Space Tourer, ”större (8- eller 9-sitsig), klen motor”; Kia EV9, ”7-sitsig jätte-SUV”; Maxus MIFA9 ”’lyxigare’, dyrare”; Mercedes-Benz EQV, ”ej byggd som elbil från början, dyrare”; Peugeot Traveller E-Active, ”större (9-sitsig), kortare räckvidd, mycket minibuss-känsla”; Tesla Model X, ”en i grunden tio år gammal bil, dyr”; Toyota Proace Verso Electric, ”större (9-sitsig), mindre batteri (75 kWh)”.
Jag saknar en del på sjusitsiga VW ID. Buzz Pro: lastutrymme under huven (frunk), möjlighet att använda klimatanläggningen om man vill övernatta i bilen (”campe mode”), ström från bilen/batteribank (V2L), högra maxlast, större dragvikt och version med längre räckvidd.
I sammanställningen nedan utgår jag från sjusitsiga VW ID. Buzz Pro som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ”sympatisk framtoning”
+ bra för långresor
+ billig för att vara sjusitsig bil
+ förvärmning av batteriet
+ värmepump
+ bra motorstyrka
+ bra acceleration
+ supersnabbladdning på 200 kW
+ mycket bra familjebil
+ bra vinterbil
+ enormt glastak ger rymd och ljus
+ övernattning för två personer
+ stort bagageutrymme
På minussidan:
– tung, väger över 2,7 ton
– dålig räckvidd
– ingen campingversion
– inget ”camp mode”
– framrutan blir lätt smutsig
Gröna Mobilister ger inga poäng i testet.
Läs hela artikeln på VW ID. Buzz Pro bra alternativ!
Testet publicerades på Gröna Mobilisters webbplats 10 april 2025.
Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen