Tidigare hade Volvo cirka 20 procent av nybilsmarknaden. I takt med att de helelektriska bilarnas marknadsandel växer, tappar Volvo terräng. Volvo har hamnat långt efter i elbilsracet. Kommer Volvo att kunna ta tillbaka förlorad terräng?
Volvos enda helelektriska bil, Volvo XC 40 Recharge, har ett katastrofalt utfall i nyregistrerade bilar hittills i år, 721 stycken, varav bara 38 bilar i september. Den tidigare ettan i fossilbilsligan har halkat ner till plats 13 i elbilstoppen.
Dagens industri har Volvos genomklappning som den stora nyheten på förstasidan den 2 oktober 2021: ”VOLVOS ELBILAR FLOPPAR”. Nyhetssidan har rubriken ”Volvo efter i elbilsracet”.
Den mycket snabba elbilsutvecklingen i Sverige, där dock Norge och Island ligger före, har en statistisk som talar för sig själv.
Bil Sweden har summerat statistiken för den 20 främsta helelektriska bilarna januari–september 2021, där Volkswagen leder med två bilmärken på 7 397 registrerade bilar, Tesla kommer på andra plats med två märken på 5 329 (där Tesla Y bara funnits för leverans sedan slutet av augusti 2021) och Kia på tredje plats med e-Niro på 4 417 bilar.
Mest populära elbilar i Sverige, med antal registreringar inom parentes, är.
1. VW ID.4 (4 851)
2. Kia e-Niro (4 417)
3. Tesla Model 3 (3 964)
4. MG ZS (3 155)
5. VW ID.3 (2 546)
6. Skoda Enyaq (1 794)
7. Polestar 2 (1 691)
8. Nissan Leaf (1 577)
9. Audi E-tron (1 430)
10. Tesla Model Y (1 365)
11. Ford Mustang Mach-E (923)
12. Renault Zoe (921)
13. Volvo XC 40 (721)
14. Hyundai Kona (688)
15. Peugeot 2008 (566)
16. Mazda MX-30 (511)
17. BMW I3 (504)
18. Mercedes EQC (502)
19. Audi Q4 E-tron (498)
20. Fiat 500 (462)
Bilden visar artikelförfattarens lånebil, Volvo XC 40 Recharge, i början av januari 2021, som var en besvikelse.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 2 oktober 2021