Den lilla suven MG ZS, som fick ett mycket lågt privatleasingpris i Sverige, gjorde succé för ett år sedan. Nu kommer kinesiska MG med en kombi, MG5 Electric. Just kombi – herrgårdsvagn – är en populär modell i Sverige, som Volvo plogat för under många år.
MG står för ”Morris Garages” och är ett anrikt brittiskt märke, grundat 1924. År 2007 köpte kinesiska staten (SAIC) MG och gjorde den till Kinas största biltillverkare. SAIC gjorde om märket i grunden – märket i fronten är det enda som påminner om arvet. År 2021 blev MG ett elbilsmärke på den europeiska marknaden.
Den svenska marknaden är en av de viktigaste i Europa för MG. Den nya MG5 Electric bör förstärka den positionen. Bilen är till storleken lite mindre än Volvo V60, Volkswagen Golf och Škoda Octavia.
Här är lite fakta om MG5 Electric:
Snabbladdningen är på 87 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.
Räckvidden är 38 mil (WLTP) och förbrukningen 1,94 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 8,3 sekunder och toppfarten 185 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 479 liter, med nedfällda baksäten 1 367 liter.
Bilen finns bara med tvåhjulsdrift. Den finns med dragkrok, dock bara med dragvikt på 500 kilogram.
MG5 Electric har förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent, kollisionsvarning och skyltavläsning.
Priset är från 429 990 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor för inköp. Privatleasingpriset är från 2 950 kronor per månad för körsträcka 1 000 mil per år, med möjligt tillägg på 150 kronor per månad för ytterligare 500 mil.
Svenska Dagbladet har testat MG5 Electric och säger att ”MG5 Electric är en enkel och kompakt elbil riktad mot den prismedvetna kunden”.
SvD nämner två konkurrenter till MG5 Electric: Kia Niro EV (tidigare e-Niro) och Renault Mégane E-tech.
I sammanställningen nedan utgår jag från MG5 Electric i versionen Luxury, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ välbyggd bil
+ prisvärd kombi
+ låg privatleasing
+ lätt styrning
+ generös säkerhetsutrustning i standardutförande
+ sköna framsäten
+ praktisk kombikaross
+ god kupékomfort
+ behaglig att köra
På minussidan:
– långsam acceleration
– långsam snabbladdning
– oklart andrahandsvärde
– ostadigt chassi
– dålig isolering
– enkla materialval
– brister i navigations- och informationssystem
– litet bagageutrymme som med nedfällda baksäten inte har plant golv
– trångt i baksätet
– saknar luftvärmepump
MG5 Electric får 23 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet den 11 juni 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: MG
Artikeln publicerad 12 juni 2022