Fiat är sen på elbilsbollen, men försöker nu hitta en nisch med små stadsbilar med attityd. Exempel på det är legendariska Fiat 500 från 1957, som nu finns som elbil och elbilsvärldens första cabriolet. Den förra har kommit i en version med tre plus en dörr, med två dörrar fram, en liten dörr höger bak och baklucka, Fia 500e 3+1 La Prima.
Än så länge är det tunnsått med små, billiga elbilar. Fiat 500e är ett av få exempel på billig elbil, även om den är relativt dyr. De olika versionerna av Fiat 500 bygger på Stellantis nya elbilsplattform.
Dagens Nyheter har testat Fia 500e 3+1 La Prima och summerar intrycket i meningen: ”Den kostar för mycket men har en bra leasingavgift” med tillägget att denna elbil ”gör sitt bästa för att skilja sig från mängden”.
Här är lite fakta om Fiat 500e 3+1 La Prima, som framför allt skiljer sig från Fiat 500e genom att ha en liten bakdörr på höger sida.
Snabbladdningen är på 85 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.
Räckvidden är 32 mil. Förbrukningen är 14,5 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 9 sekunder och toppfarten 150 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 185 liter, med nedfällda baksäten 550 liter.
Bilen har bakhjulsdrift. Den finns inte med dragkrok.
Fia 500e 3+1 La Prima har förarstödssystem som adaptiv farthållare, automatbroms, trötthetsvarnare, filhållningsassistent och automatlarm vid olycka.
Priset är från 424 900 kronor före miljöbonus på 50 000 kronor för inköp. Privatleasingpriset är från 3 499 kronor per månad för 1 500 mil per år.
DN nämner inga specifika konkurrenter till Fia 500e 3+1 La Prima.
I sammanställningen nedan utgår jag från Fia 500e 3+1 La Prima med bakhjulsdrift, som tester omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ stadig på vägen
+ lättfattliga skärmar
+ pigg och rolig att köra
+ praktisk bakdörr på höger sida
+ bra stadsbil
+ kort vändradie
+ större invändigt än man kan tro
+ direkt styrning
+ trådlös laddning av mobil
+ växelväljare i form av smidiga knappar
+ acceptabel räckvidd
+ låg privatleasingavgift
På minussidan:
– högt pris
– hög förbrukning vid motorvägsfart
– trångt baksäte
– minimalt bagageutrymme
– ingen möjlighet till dragkrok
Fiat 500e 3+1 La Prima får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 16 juli 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Fiat
Artikeln publicerad 17 juli 2022